I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Detail- og dagligvarehandlen gennemgår lige nu en transformation fra klassiske, lineære stregkoder til QR-koder baseret på GS1-standarder - altså todimensionelle
(2D) stregkoder.
Handel med varer får ganske enkelt en ekstra dimension og helt nye fordele for forbrugere, virksomheder og samfund. Her på siden kan du læse meget mere om, hvad QR-koder fra GS1 kan gøre for din virksomhed.
2D-koder er todimensionelle symboler på emballagen i varianterne QR-koder, GS1 QR og GS1 Data Matrix. Koderne indeholder rige mængder af information om produkter, der kan scannes i butikken.
Todimensionelle koder muliggør både traditionel scanning ved kassen og med forbrugerens mobiltelefon. Som informationsbærer tilbyder koden effektiv kommunikation gennem hele logistikflowet og direkte med slutbrugeren af produktet - og meget, meget mere.
2D-stregkoder er ikke nyt i Danmark. Allerede tilbage i 2019 tog sundhedssektoren GS1 Datamatrix i brug for at undgå forfalskede lægemidler i forsyningskæden.
Forbrugerne har i dag et større behov for information om produkter end nogensinde før. Myndigheder, FN, EU, organisationer og industrier skubber på for at en mere bæredygtig udvikling, øget sporbarhed og synlighed i forsyningskæden.
Den klassiske, lineære stregkode indeholder kun produktets GS1-varenummer (GTIN), men er ikke længere tilstrækkelig til at imødekomme disse krav og ønsker.
Med QR-koder baseret på GS1-standarder kan virksomheder tilføje flere data til stregkoden på emballagen, idet den har en langt højere informationskapacitet. Og forhandlere og andre aktører i forsyningskæden kan læse informationen ved at tilpasse deres systemer.
Med en QR-kode fra GS1 på et produkt får producenterne mulighed for at fortælle lige præcis de ting, som forbrugerne gerne vil vide om et produkt. For med et klik på telefonen kan en QR-kode scannes og sende forbrugeren ind på sider, hvor de har mulighed for at læse mere om det produkt, de står med i hånden.
Forbrugerne kan tilgå oplysninger om klimabelastning, dyrevelfærd, kampagner, anmeldelser eller oplysninger om allergener. Altså giver man producenterne større muligheder for at brande sig selv og sit produkt. Det kan øge engagementet med forbrugerne og føre til at du får bedre data om dit produkt.
QR-koder baseret på GS1-standarder giver forbrugerne direkte adgang til information om dit brand og produkt.
Kombinér det med GS1 Digital Link og du kan tilbyde forbrugeren et væld af muligheder for engagement.
Forbrugerne får mulighed for at tilgå information om og interagere med produktet længe efter, det er købt og betalt i supermarkedet.
Interaktion med og feedback på et produkt giver dig øget og værdifuld indsigt i, hvad forbrugerne mener.
Det giver bedre data og bedre muligheder for i fremtiden at udvikle og analysere på dit produkt.
Er du interesseret i at vide, hvordan QR-koder fra GS1 kan modvirke madspild?
Så hent vores hvidbog - 'Mindre madspild gennem smarte stregkoder' nu.
Lyt til "Mindre madspild gennem smarte stregkoder" herunder.
I 2019 gjorde man sig nogle gode erfaringer hos vores nordiske brødre. Meny i Norge iværksatte nemlig et pilotprojekt, hvor man på 14 forskellige kødprodukter af eget mærke implementerede først en udvidet éndimensionel stregkode, men senere gik helt over til 2D-stregkoder. Erfaringerne fra pilotprojektet var gode, idet man fandt ud af, at det var muligt at nedsætte madspildet med 18% målt i kroner og ører. Det, der skete, var, at man fik et langt bedre overblik over sine varer i butikkerne. Man var i langt højere grad i stand til at vurdere, hvilket varer, der solgte godt. Yderligere fik man også data om, hvornår man f.eks. skulle bestille nye burgerbøffer hjem, så man ikke lå inde med for mange på lager, og derfor ikke var i stand til at sælge dem inden udløbsdato.
Erfaringerne har ført til, at man nu også er begyndt at udrulle 2D-stregkoderne på flere varegrupper. Herunder frugt og grønt, mælk og ost, samt kød/æg/fjerkræ/fisk. Og man har også i sinde at udvide til eksterne brands, så det ikke kun er egne brands, man har 2D-stregkoder på. Som en ekstra ting arbejder Meny også på, at en vare, som er tæt på sin udløbsdato, automatisk bliver nedsat, når den scannes i kassen, så det ikke længere er medarbejdernes arbejde at gøre dette manuelt ude i butikken.
I Australien har man også forsøgt sig med at bruge 2D-stregkoder i supermarkedskæden Woolworths. Man har dog gjort det over flere faser. Her startede man i 2017 med en udvidet en-dimensionel stregkode på friske frugter og grøntsager, der vejes og scannes ved kassen. Man fulgte så op året efter med 2D-stregkoder på kød og fjerkræ – hovedsageligt på egne brands. Efter et pilotprojekt udrullede man så i 2020 2D-stregkoderne til 310 forskellige kød- og fjerkræsprodukter svarende til halvdelen af sortimentet. Sideløbende har man investeret i bedre IT-systemer, så man i højere grad kan håndtere data fra stregkoderne. Målet er, at man også vil udvide til mejeriprodukter og færdigretter.
Erfaringerne på udrulningen af 2D-stregkoder er, at det er muligt at skabe en reduktion af de varer, der bliver kasseret på baggrund af overskredet udløbsdato med op til 44 %. Yderligere peger erfaringerne også på, at der er meget stor forskel fra butik til butik, og at tallene for reduktionen afhænger af, hvor dygtige butikkerne er til at arbejde med stregkoder og data. Resultaterne peger også på, at butikken kan skabe en øget effektivisering på op til 21% ved brugen af 2D-stregkoder. Der er dog stadig en stor opgave i at få leverandørerne med på idéen, da de blandt andet var overbeviste om, de ikke havde den nødvendige teknologi. Samtale, øget viden og en guide til printning af 2D-stregkoder var dog med til at ændre dette billede.
Det er ikke unormalt, at der er flere former for stregkoder på ét produkt.
Der kan være en EAN-13 stregkode, som bruges til at identificere selve produktet i f.eks. kasseapparatet. Og så kan der også være en 2D-stregkode eller QR-stregkode på, som kan være med til at give mere produktinformation til forbrugere eller forhandlere.
Og med de mange forskellige mærkningsordninger, som mange også gerne vil kunne fremvise på sit produkt, kan der være mangel på plads til ingredienslister eller andet.
Derfor kan der være god grund til at bruge en 2D-stregkode på dit produkt. Med en 2D-stregkode kan du nemlig spare en masse plads, da du kan sammenlægge meget data i én stregkode.
En 2D-stregkode kan indeholde en langt større mængde data. F.eks.:
På den måde kan kasseapparatet scanne dine produkter, mens kunderne med deres smartphone også kan engagere sig med dit brand ved at scanne stregkoden og via GS1 Digital Link blive videreført til et website, du har forberedt til dem.
EAN-koden har nogle begrænsninger, der gør den ude af stand til at løse vigtige forretningsbehov.
Disse begrænsninger har fået flere virksomheder til at implementere 2D-stregkoder for at opnå bedre løsninger til sporbarhed, synlighed i forsyningskæden, øget forbrugerengagement, hurtigere tilbagekaldelser, begrænsning af spild og meget mere.
Det branchedefinerede mål er, at 2D-stregkoder skal bruges globalt (sammen med eksisterende stregkoder) i detailbutikker inden udgangen af 2027, og det er forventningen, at de forskellige aktører vil bevæge sig med forskellig hastighed mod det mål. Vores globale 2D-stregkodeprogram samarbejder med forskellige globale aktører for at koordinere aktiviteter der leder frem mod målet.
GS1 DataMatrix, DataMatrix og QR-kode er alle 2D-stregkoder godkendt til brug med GS1-standarder. De er i øjeblikket ikke godkendt til brug i åbne forsyningskæder i butikkernes kasser (POS), så hvis du allerede nu bruger nogen af disse 2D-stregkoder på et produkt, vil der også være behov for en EAN-kode i overgangsperioden.
GS1 DataMatrix, DataMatrix og QR-kode kan alle tre kodes med GS1 Application Identifiers såsom GTIN, batch-/lotnummer og udløbsdato. GS1 DataMatrix bruger en syntaks, eller dataelement, kaldet GS1 Element-strengen. QR-kode og DataMatrix bruger GS1 Digital Link URI-syntaksen.
Se forskellene i, hvordan data er kodet i den læsbare tekst ved stregkoderne nedenfor.
GS1 DataMatrix bruger syntaksen GS1 Element String, som også er synlig i andre GS1-stregkoder. Dette dataformat er meget udbredt i hele forsyningskæden og understøtter muligheden for at levere vigtige data, hvor det er nødvendigt i sundhedsvæsenet, på fødevarer, logistikenheder og en lang række andre lokationer.
QR-kode og DataMatrix bruger GS1 Digital Link URI-syntaksen, som placerer GS1-data i et webkompatibelt format. Dette gør det muligt at bruge oplysningerne til traditionelle forsyningskædeapplikationer, såsom prissætning, mens de er knyttet til onlinetjenester.
Bemærk, at den læsbare tekst under stregkodebillederne ovenfor matcher URL-formatet, som vi alle er vant til. Det betyder, at GS1 Digital Link i en QR-kode eller en DataMatrix kan forbinde GS1 identifikatorer med alle fordelene ved internettet.
QR-koden foretrækkes i dag for at skabe forbrugerengagement, fordi standardkameraet på de fleste mobiltelefoner kan scanne QR-koden og dirigere brugeren til en hjemmeside.
DataMatrix kan også bruges til at forbinde brugere til nettet, men på nuværende tidspunkt kan ikke alle mobilkameraer læse det. En fordel der nævnes ved DataMatrix i forhold til QR-kode er, at DataMatrix normalt er mindre og fylder lidt.
Se forskellene i, hvordan data er kodet i den læsbare tekst ved stregkoderne nedenfor:
Nej, EAN-stregkoden forsvinder ikke. Den vil eksistere sammen med 2D-stregkoden, så længe der er brug for det. Hvis det ikke er nødvendigt at tilføje data ud over GTIN (Global Trade Item Number) til stregkoden, kan den traditionelle stregkode stadig bruges.
Minimumskravet er, at der altid skal være et GTIN i hver stregkode på emballage, der er beregnet til at blive scannet i en udgangskasse.
GS1 Digital Link er en standard, der øger fleksibiliteten af GS1-identifikatorer ved at definere, hvordan forskellige GS1-standarder kodes ind i url'er, og forbinder identifikatorer til internettet.
Det betyder, at GS1-identifikatorer, såsom GTIN’s, nu giver adgang til forbrugerorienterede oplysninger, hvilket øger muligheden for styrket brandloyalitet, forbedrede oplysninger om sporbarhed i forsyningskæden, forbindelse via APIer til forretningspartnere, patientsikkerhedsoplysninger og meget mere. Mulighederne er uendelige.
Hvor en URL normalt peger på et enkelt specifikt websted, kan URI-syntaksen i GS1 Digital Link knyttes til alle typer B2B- og B2C-oplysninger. Hvis du mærker dit produkt med en QR-kode med GS1 Digital Link, giver 2D-stregkoden en URL, som alle kan scanne, mens den bærer en GS1-identifikator - den samme identifikator, der bruges i hele branchen. Du kan finde flere oplysninger på landingssiden GS1 Digital Link.
EAN-stregkoden har nogle begrænsninger, som har fået mange virksomheder til at implementere 2D-stregkoder for at bygge bedre løsninger til sporbarhed, øge synligheden i forsyningskæden, øge forbrugernes engagement, have et bedre beredskab til tilbagekaldelser, begrænse spild og meget mere.
Den almindelige stregkode kan kun indeholde produktets GTIN, hvor 2D-stregkoder kan indeholde yderligere oplysninger, f.eks. udløbsdatoer, batchnumre og serienumre. At have den slags data i stregkoden tilføjer værdi ved at oplysninger kan læses automatisk og behandles.
Nogle 2D-stregkoder, såsom en QR-kode kombineret med GS1 Digital Link, kan indeholde yderligere oplysninger, samtidig med at forbrugere og andre brugere forbindes med yderligere oplysninger og tilbud online. Ud over at indeholde flere data, er 2D-stregkoder ofte mindre end traditionelle stregkoder og inkluderer også andre funktioner såsom indbygget fejlkorrektion, hvilket øger pålideligheden.
I en overgangsperiode skal du stadig bruge en EAN-kode på din emballage. Det skyldes, at ikke alle systemer kan håndtere 2D-stregkoder endnu. Dette skyldes også, at 2D-stregkoder ikke kan scannes af lineære scannere, der bruges til traditionelle stregkoder, men har brug for optisk scanningsteknologi. Heldigvis bliver optiske scannere mere og mere almindelige. De systemer, der allerede har optiske scannere, skal muligvis stadig foretage opdateringer for at håndtere de data, som 2D-stregkoderne indeholder.
Indtil disse opdateringer er foretaget hos alle detailhandlere, vil der i en overgangsperiode være behov for dobbelt mærkning med både en 2D-stregkode og den eksisterende EAN-kode. Dette sikrer, at pilotsager kan udføres af forhandlere, der har opgraderet deres hardware og software, mens den eksisterende funktion stadig fungerer for dem, der ikke har.
For at implementere 2D skal du vælge databærere og syntaks baseret på dine forretningsbehov og dine interessenters muligheder. GS1 anbefaler, at du aktivt interagerer med dine samarbejdspartnere for at sikre, at det kommende arbejde foregår i samarbejde, og at de udviklede løsninger overholder gældende regler.
Kan databæreren kode en GS1-datasyntaks/-format?
• Kan databæreren oprettes og anvendes med den hastighed og kvalitet, der kræves i det konkrete tilfælde?
• Kan de, der vil interagere med 2D-stregkoden, styre og behandle den?
Rammebestemmelser
• Er 2D-stregkoden i overensstemmelse med lovkrav?
• Følger 2D-stregkoden standarden for, hvordan dit system skal bruges?
Samarbejde
• Er der taget hensyn til data, databærer, emballage, hardware og scanningssoftware og det modtagende systems evne til at lagre og bruge data?
• Er alle interne og eksterne interessenter blevet enige om at arbejde hen imod overgangen til den nye løsning? Interessenter kan være lokale GS1-medlemsorganisationer, brancheforeninger, handelspartnere og systemleverandører.
Hvilke yderligere oplysninger vil være tilgængelige?
De data, der er kodet i stregkoder og brugt i butikker, varierer afhængigt af de anvendelser, der er aktiveret. Som minimum skal butikken kunne håndtere et GTIN i en stregkode.
Tidlige resultater fra pilotprojekter og andre implementeringer af 2D-stregkoder i detailhandlen viser, at scanning af 2D-stregkoder er lige så nemt, effektivt og hurtigt som scanning af EAN-stregkoder. I det globale 2D-program udføres omfattende test for at indsamle indsigt i ydeevnen for 2D.
Disse tests vil give svar på globalt prioriterede spørgsmål som: Hvor hurtigt kan forskellige stregkoder scannes med præcision?
• Hvordan påvirker de kodede data (mængde, type) scanningshastigheden og præcisionen?
• Hvor godt finder scanningssystemer oplysninger om emballage med flere stregkoder?
• Hvordan skal stregkoder placeres i forhold til hinanden for at få de bedste scanningsresultater?
• Hvordan påvirker antallet af stregkodetyper, som et scanningssystem leder efter, den relative scanningsydeevne?
Hvad er forskellen mellem Future of On-Pack Coding-programmet og det globale 2D-program?
• Future of On-Pack Coding blev indledt af GS1 i 2019 for at undersøge de spørgsmål, der rejses globalt vedrørende behovet for at have mere information om produkter på emballagen. Derfor er der udviklet en række værktøjer, der er baseret på indsigter fra hele verden. Det inkluderer blandt andet et bibliotek med vigtige lektioner, piloter og "proof of concepts", hvor 2D-stregkoder er blevet brugt i en række forskellige anvendelser.
• Det globale 2D-program er næste fase af arbejdet og fokuserer på uddannelse og udvikling af teknisk vejledning og support til indførelse af 2D-stregkoder med fokus på detailhandel og ledelse i exit checkouts.
Den mængde plads, der kræves til en 2D-stregkode, afhænger af den anvendte stregkodetype, hvor mange data der er kodet, og om der skal foretages ændringer på grund af emballagens materiale eller form.
I afsnit 5.12.3.1 i GS1's General Specifications specificeres minimums- og maksimumsstørrelserne for 2D-stregkoder på produkter. Tabellen nedenfor viser stregkoder i deres minimums- og maksimumsstørrelser baseret på de standarder, der er defineret i GS1's generelle specifikationer (bemærk: Afhængigt af skærmopløsningen kan den faktiske størrelse nedenfor afvige fra den fysiske størrelse)
Lige nu er en global transformation i gang, hvor virksomheder og detailhandlere arbejder sammen om at kunne mærke emballage med én stregkode - 2D-stregkoden.
Initiativet til at gå fra 'stribet til ternet' kommer fra branchens førende, globale aktører og dækker alle produktkategorier inden for detailhandel og dagligvarehandel, herunder varer med variabel vægt.
Læs nedenfor mere om 2D-stregkoder på globalt plan:
Har du spørgsmål til 2D-stregkoder eller brug for yderligere information, sidder vi altid klar til at guide dig.
Sunland ApS
Vesterbrogade 74, 3., 1620 København V
CVR: 36920122