I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Detail- og dagligvarehandlen gennemgår lige nu en transformation fra klassiske, lineære stregkoder til QR-koder baseret på GS1-standarder - altså todimensionelle (2D) stregkoder.
Handel med varer får ganske enkelt en ekstra dimension og helt nye fordele for forbrugere, virksomheder og samfund. Her på siden kan du læse meget mere om, hvad QR-koder fra GS1 kan gøre for din virksomhed.
2D-stregkoder er todimensionelle symboler på emballagen, typisk i varianterne QR-koder og GS1 Data Matrix. Stregkoderne indeholder rige mængder af information om produkter, der kan scannes i butikken.
Todimensionelle stregkoder muliggør både traditionel scanning ved kassen og med mobiltelefonen. Som informationsbærer tilbyder koden effektiv kommunikation gennem hele logistikflowet og direkte med slutbrugeren af produktet.
2D-stregkoder er ikke nyt i Danmark. Allerede tilbage i 2019 tog sundhedssektoren GS1 Datamatrix i brug for at undgå forfalskede lægemidler i forsyningskæden.
Få en introduktion til 2D-stregkoder fra GS1 og hvorfor denne omstilling er i fokus netop nu.
På dette gratis webinar vil du desuden få viden om, hvornår og hvordan du kommer i gang. Find blot en dato, der passer dig.
Med en QR-kode baseret på GS1-standarder på et produkt får producenterne mulighed for at fortælle lige præcis de ting, som forbrugerne gerne vil vide om et produkt. For med et klik på telefonen kan en QR-kode scannes og sende forbrugeren ind på sider, hvor de har mulighed for at læse mere om det produkt, de står med i hånden.
Forbrugerne kan tilgå oplysninger om klimabelastning, dyrevelfærd, kampagner, anmeldelser eller oplysninger om allergener. Altså giver man producenterne større muligheder for at brande sig selv og sit produkt. Det kan øge engagementet med forbrugerne og føre til at du får bedre data om dit produkt.
QR-koder baseret på GS1-standarder giver forbrugerne direkte adgang til information om dit brand og produkt.
Kombinér det med GS1 Digital Link og du kan tilbyde forbrugeren et væld af muligheder for engagement.
Forbrugerne får mulighed for at tilgå information om og interagere med produktet længe efter, det er købt og betalt i supermarkedet.
Interaktion med og feedback på et produkt giver dig øget og værdifuld indsigt i, hvad forbrugerne mener.
Det giver bedre data og bedre muligheder for i fremtiden at udvikle og analysere på dit produkt.
Er du interesseret i at vide, hvordan QR-koder med GS1-standarder kan modvirke madspild?
Så hent vores hvidbog - 'Mindre madspild gennem smarte stregkoder' nu.
I 2019 gjorde man sig nogle gode erfaringer hos vores nordiske brødre. Meny i Norge iværksatte nemlig et pilotprojekt, hvor man på 14 forskellige kødprodukter af eget mærke implementerede først en udvidet éndimensionel stregkode, men senere gik helt over til 2D-stregkoder. Erfaringerne fra pilotprojektet var gode, idet man fandt ud af, at det var muligt at nedsætte madspildet med 18% målt i kroner og ører. Det, der skete, var, at man fik et langt bedre overblik over sine varer i butikkerne. Man var i langt højere grad i stand til at vurdere, hvilket varer, der solgte godt. Yderligere fik man også data om, hvornår man f.eks. skulle bestille nye burgerbøffer hjem, så man ikke lå inde med for mange på lager, og derfor ikke var i stand til at sælge dem inden udløbsdato.
Erfaringerne har ført til, at man nu også er begyndt at udrulle 2D-stregkoderne på flere varegrupper. Herunder frugt og grønt, mælk og ost, samt kød/æg/fjerkræ/fisk. Og man har også i sinde at udvide til eksterne brands, så det ikke kun er egne brands, man har 2D-stregkoder på. Som en ekstra ting arbejder Meny også på, at en vare, som er tæt på sin udløbsdato, automatisk bliver nedsat, når den scannes i kassen, så det ikke længere er medarbejdernes arbejde at gøre dette manuelt ude i butikken.
I Australien har man også forsøgt sig med at bruge 2D-stregkoder i supermarkedskæden Woolworths. Man har dog gjort det over flere faser. Her startede man i 2017 med en udvidet en-dimensionel stregkode på friske frugter og grøntsager, der vejes og scannes ved kassen. Man fulgte så op året efter med 2D-stregkoder på kød og fjerkræ – hovedsageligt på egne brands. Efter et pilotprojekt udrullede man så i 2020 2D-stregkoderne til 310 forskellige kød- og fjerkræsprodukter svarende til halvdelen af sortimentet. Sideløbende har man investeret i bedre IT-systemer, så man i højere grad kan håndtere data fra stregkoderne. Målet er, at man også vil udvide til mejeriprodukter og færdigretter.
Erfaringerne på udrulningen af 2D-stregkoder er, at det er muligt at skabe en reduktion af de varer, der bliver kasseret på baggrund af overskredet udløbsdato med op til 44 %. Yderligere peger erfaringerne også på, at der er meget stor forskel fra butik til butik, og at tallene for reduktionen afhænger af, hvor dygtige butikkerne er til at arbejde med stregkoder og data. Resultaterne peger også på, at butikken kan skabe en øget effektivisering på op til 21% ved brugen af 2D-stregkoder. Der er dog stadig en stor opgave i at få leverandørerne med på idéen, da de blandt andet var overbeviste om, de ikke havde den nødvendige teknologi. Samtale, øget viden og en guide til printning af 2D-stregkoder var dog med til at ændre dette billede.
Det er i dag ikke unormalt, at der er flere og forskellige former for stregkoder på ét produkt - alle med deres eget formål. Ikke blot optager det unødigt plads på emballagen, men kan også forvirre scanningsudstyr i eksempelvis kasseapparater.
Der kan derfor være god grund til at bruge en 2D-stregkode med GS1-standarder på dit produkt. Med en 2D-stregkode kan du nemlig spare en masse plads, da du kan sammenlægge meget data i én stregkode.
En 2D-stregkode kan indeholde en langt større mængde data. F.eks.:
På den måde kan kasseapparatet scanne dine produkter, mens kunderne med deres smartphone også kan engagere sig med dit brand ved at scanne stregkoden og via GS1 Digital Link blive videreført til et website, du har forberedt til dem.
Nedenfor kan du finde nogle af de spørgsmål og svar, vi allerede har fået. Måske det også er noget af det, du søger.
Lige nu er en global transformation i gang, hvor virksomheder og detailhandlere arbejder sammen om at kunne mærke emballage med én stregkode - nemlig en 2D-stregkode med GS1-standarder.
Initiativet til at gå fra 'stribet til ternet' kommer fra branchens førende, globale aktører og dækker alle produktkategorier inden for detailhandel og dagligvarehandel, herunder varer med variabel vægt.
Læs mere om 2D-stregkoder på globalt plan:
Har du spørgsmål til 2D-stregkoder eller brug for yderligere information, sidder vi altid klar til at guide dig.
Sunland ApS
Vesterbrogade 74, 3., 1620 København V
CVR: 36920122