I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Alle kender GS1-stregkoderne fra butikker, hvor de scannes i kassen. Men stregkodesymbolet er kun en repræsentation af et tal, nemlig det GTIN-nummer, der identificerer hvert enkelt produkt unikt i hele verden. Og i disse dage er det et halvt århundrede siden, at en række ledende interessenter mødtes i New York for at skabe en fælles løsning på de udfordringer, de hver især havde. Og her så idéen om GTIN dagens lys.
Siden GTIN-nummerets fødsel for 50 år siden, er den digitale udvikling i e-handlen vokset stødt. Nummeret, som parret med stregkodesymbolet forårsagede en revolution i detailverdenen, muliggjorde udviklingen af et system, der siden er vokset eksplosivt helt frem til tilblivelsen af den moderne QR-kode. Og mon det stopper her? GTIN er ikke det samme som selve stregkoden, men udgør de tal, der udtrykkes i stregkodesymbolet og vises i tallene under den, og som således giver produktet en form for CPR-nummer.
Digitaliseringen åbnede samtidig dørene for B2B og B2C-handlen og satte fokus på dén synlighed og gennemsigtighed, som fødevarekæderne havde brug for at dele med handelspartnerne og forbrugere. Den information kommer i dag forbrugerne til gode, når de foretager indkøb – og validerer kvalitet, oprindelse og ægtheden af produkterne. Udviklingen af GTINs gør det samtidig muligt for mange små og mellemstore virksomheder at få adgang til nye markeder, nye lande og en bredere vifte af kunder.
I kombination med GS1 Digital Link, vores standard, der blandt andet linker GTINs til internettet som en gateway til forbrugerinformation såsom ingredienser, sporbarhed og storytelling, skaber GTIN-nummeret endnu en værdi til produkterne. I dag er GTIN således konsolideret gennem markedspladser som Amazon og eBay, hvor nummeret er en absolut nødvendighed for handelen.
GS1 gjorde det hele muligt: Først ved at digitalisere detailhandlen, senere sundhedssektoren, elektroniske dokumenter og betalingsmidler. GTIN var - og er fortsat - nøglen til information, præcis som vi kender det fra et hashtag på de sociale medier. Også i de kommende 50 år. Tillykke til jer – og til os.
GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.
Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.
GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.
GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.
GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.
Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.
GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.
Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.
GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.
GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.
GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.
Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.
Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.