The Global Language of Business
Kontakt os

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder

GS1Trade Sync

Hold styr på dine produktdata og -billeder ét sted

GS1Trade Sync er et system til udveksling af produktdata og -billeder, hvor data er samlet ét sted, så det er tilgængeligt i realtid, når dine handelspartnere har brug for det.

Systemet er opbygget af valideringsregler og datamodeller, der sikrer, at lovpligtige og relevante data altid er angivet for hvert produkt.

GS1Trade Sync er en del af GDSN-netværket, der er verdens største produktdatanetværk.

Det mest anvendte system til produktdata

+60.000

virksomheder er en del af fællesskabet på globalt plan

+200.000

produkter registreret i GS1Trade Sync

+225

valideringsregler, der bidrager til høj datakvalitet

Gør det nemt at udveksle produktdata med andre

Slip for manuelt arbejde i Excel-ark og få et system til at oprette og udveksle stamdata om dine produkter i realtid!

Se hvordan GS1Trade Sync nemt og bekvemt kan bidrage til ensartet data mellem dig og dine kunder - i Danmark og resten af verden.

Et globalt datafællesskab med GS1 GDSN

I verdens største produktdatanetværk, GS1 Global Data Synchronisation Network (GS1 GDSN®), kan virksomheder, uanset marked, gnidningsfrit udveksle produktdata af høj kvalitet i realtid.

Når du benytter GS1Trade Sync, bliver du en del af det globale datafællesskab, hvor du effektivt kan handle med andre.

Sådan fungerer det

1. Dataleverandør opretter produktdata

2. Registrering af produktdata i GS1 Global Registry®

3. Datamodtager sætter subskription op til at modtage dataleverandørs produktdata

4. Synkronisering af produktdata

5. Bekræftelse på modtagelse af produktdata

Hjælp til at leve op til nye lovkrav fra EU

Mange virksomheder rammes af EU-lovgivning, der stiller krav om øget dokumentation for at fremme grøn omstilling og ansvarlighed.

GS1Trade Sync hjælper virksomheder med at navigere i komplekse lovgivningskrav ved at tilbyde konkrete datafelter i systemet, der gør det nemmere at leve op til lovgivninger som GPSR, EUDR og SUP.

EUDR: Pålidelige data om oprindelsen af produkter

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

EU-forordningen om bekæmpelse af skovrydning (European Union Deforestation Regulation - EUDR) er en afgørende indsats for at begrænse skovrydning og bevare verdens skove. EUDR stiller strenge krav til virksomheder, der importerer eller handler med specifikke råvarer og produkter relateret til skovbrug og afledte ressourcer i EU. Formålet er at sikre gennemsigtighed og ansvarlighed på tværs af forsyningskæder, så EU-handelsaktører har adgang til pålidelige data om oprindelsen af produkter, der kan have en indvirkning på verdens skovarealer.

Hvordan bidrager GS1Trade Sync til EUDR?
GS1Trade Sync giver din virksomhed redskaber til at opfylde EUDR-kravene. Via GS1Trade Sync kan du angive, om jeres produkter er omfattet af EUDR's bestemmelser og dele denne information med jeres handelspartnere. Dette giver en direkte vej til at understøtte compliance med gældende miljølovgivning, når man ved om et specifikt produkt er omfattet af lovgivningen.

EUDR gælder for produkter, der identificeres ved specifikke toldtarif-, INTRASTAT- og HS-koder, hvilket gør det muligt præcist at afgøre, om et produkt kræver oplysning om EUDR-overholdelse. Det er dog vigtigt at pointere, at der fra EU-side også er yderligere krav til dokumentation, bl.a. via EU-Traces systemet.

SUP: Korrekt mærkning og dokumentation af engangsplastprodukter

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Single Use Plastics Directive (SUP-direktivet) er en EU-lovgivning, der adresserer udfordringerne ved engangsplastprodukter. Målet er at reducere plastforurening og fremme genanvendelse og cirkulære løsninger i hele forsyningskæden. Direktivet kræver både korrekt mærkning og dokumentation af engangsplastprodukter, hvilket skaber nye krav til producenter og leverandører.

Hvordan bidrager GS1Trade Sync til SUP?
Med GS1Trade Sync kan virksomheder effektivt opfylde SUP-direktivets krav. Felt (ID: 5574) Er beregnet til engangsbrug (SUP) giver dataleverandører mulighed for at angive, om et produkt eller dets emballage er engangsplast. Når dette felt udfyldes, sikrer det, at datamodtagerne kan få et klart overblik over, hvilke produkter der er underlagt SUP-direktivet ifølge leverandørens oplysninger.
Udover datadeling kræver direktivet, at produkterne er korrekt mærket i overensstemmelse med de fastsatte regler. Disse mærker informerer forbrugerne om korrekt bortskaffelse og advarer om de miljømæssige konsekvenser ved forkert håndtering. Eksempler på sådanne mærker inkluderer advarsler om plastindhold i filtre og emballage.  

GS1Trade Sync muliggør ikke blot præcis dataregistrering og deling, men også compliance med de mærkningskrav, der er centrale for SUP-direktivet. Hvis du i GS1Trade Sync angiver, at dit produkts emballage er omfattet af lovgivningen, vil systemet guide dig til også at udfylde vægten af emballagen*. *Gælder fra den 22. februar 2025.

GPSR: Nødvendige oplysninger om produktsikkerhed

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

EU’s General Product Safety Regulation (GPSR) styrker sikkerhedskravene til forbrugsvarer og stiller højere krav til gennemsigtighed i forsyningskæden. Formålet med GPSR er at beskytte forbrugere i hele EU og sikre, at produkter lever op til sikkerhedsstandarder gennem klar kommunikation og ansvarlig datahåndtering.

Hvordan bidrager GS1Trade Sync til GPSR?
Med GS1Trade Sync er det lettere end nogensinde for virksomheder at overholde GPSR-kravene. Dataleverandører kan registrere og dele kontaktoplysninger for ansvarlige økonomiske aktører direkte i systemet, så handelspartnere nemt kan tilgå de nødvendige oplysninger for hvert produkt. Dette bidrager til at øge produktsikkerheden og sikrer samtidig, at forbrugere kan have tillid til, at de produkter, de køber, overholder gældende regler og standarder.

GPSR-funktion i GS1Trade Sync dækker en bred vifte af produkter, herunder hudpleje, beauty, husholdningskemikalier, tøj, tekstiler og legetøj. GPSR-oplysninger skaber en klar kommunikationsvej til handelspartnere, hvilket gør det muligt at handle på sikkerhedsspørgsmål hurtigt og effektivt. På den måde understøtter GS1Trade Sync en høj grad af produktsikkerhed, samtidig med at det letter processen med at opfylde EU's lovkrav.

Oversigt over datamodtagere og solution providers

Datamodtagere i GS1Trade Sync

Er du nysgerrig på, hvilke virksomheder og offentlige instanser du kan sende data til i GS1Trade Sync? Få en oversigt.

Solution Providers i GS1Trade Sync

Se hvilke virksomheder, der agerer som solution providers i GS1Trade Sync, og hvad det indebærer.

Disse brancher kan især få glæde af GS1Trade Sync

Når du opretter og vedligeholder dine produkter i GS1Trade Sync, kan du udveksle produktdata med alle dine handelspartnere på én gang. Det sparer dig tid, øger effektiviteten og højner datakvaliteten.

Du kan læse mere om, hvordan forskellige brancher kan bruge GS1Trade Sync ved at klikke på plusserne nedenfor.

Offentlige indkøb

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Ved at anvende digitale løsninger og standarder fra GS1 kan den offentlige sektor opnå en enklere og mere effektiv proces i forbindelse med indkøb og drift samt understøtte relevant rapportering og dokumentation.

GS1Trade Sync sikrer, at opdaterede og detaljerede produktdata nemt udveksles mellem leverandører og indkøbere. Systemet gør det også nemt for det offentlige at dokumentere, hvordan de indkøbte fødevarer er sammensat, herunder andelen af økologiske eller plantebaserede produkter.

Detailhandlen og foodservice

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

GS1Trade Sync gør det nemt for dig at udveksle præcise produktdata og -billeder med dine handelspartnere såsom Dagrofa, Coop, Dansk Cater og Hørkram. Det betyder færre fejl, en effektiv hverdag og øgede salgsmuligheder.

Når det handler om fødevarer, er korrekte og opdaterede data altafgørende, da mangler og fejl kan have konsekvenser for dem, der skal indtage fødevaren. Ændrer du din ingrediensliste, kan du med GS1Trade Sync nøjes med at rette den ét sted, og så har alle dine handelspartnere den nye information.

Sundhedssektoren

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Med GS1-standarder kan producenter og distributører overholde lovkrav om eksempelvis indberetning til USA's database for medicinsk udstyr GUDID og datakrav til hollandske hospitaler.

GS1Trade Sync sikrer præcis og let udveksling af produktdata, hvilket minimerer behovet for manuelle indtastninger og gentagne opdateringer ved udveksling af oplysninger om blandt andet medicinsk udstyr. Hospitaler og regioner får via produktdatabasen adgang til opdaterede oplysninger om produktspecifikationer, oprindelse og miljømærkninger.  

Beauty

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

GS1Trade Sync er også relevant for dig, der arbejder inden for beauty branchen. Du kan nemt udveksle produktdata og -billeder som eksempelvis ingredienslisten (INCI) om makeup, hudpleje, kosttilskud og hårfarve med handelspartnere såsom Matas og Salling Group uden at skulle bekymre dig om indviklede Excel-ark eller uendelige e-mails.

Det sparer tid, mindsker fejl og øger tilliden til dine produkter. Lad os sammen gøre køb af skønhedsprodukter sjovere og lettere.

Transport og logistik

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

GS1-standarder gør det muligt at dele produktdata og sikre gennemsigtighed på tværs af grænser og brancher.

Med løsninger som GTIN og pallelabels kan dine varer spores effektivt fra fabrik til destination, og med GS1Trade Sync kan du effektivt dele produktdata med samarbejdspartnere. Uanset om det er butikker, restauranter eller hospitaler, giver vi dig værktøjerne til at sikre hurtig og korrekt levering - og adgang til verdensmarkedet.

Priser og abonnementer

Nedenfor kan du se priserne for GS1Trade Sync.

GS1Trade Sync

For at benytte GS1Trade Sync kræver det et årligt abonnement, samt et eller flere årlige forbrugsabonnementer.

Dit forbrug vil bliver opkrævet alt efter om du er Dataleverandør* eller Datamodtager.

Læs betingelserne for brug af GS1Trade Sync

*Hvis du ønsker at gøre brug af muligheden for at sende data til FDA (U.S. Food and Drug Administration) og GUDID (Global UDI Database), vil der blive tilføjet et ekstra årligt gebyr på 50.000 kr. ex. moms.

Abonnement

GS1Trade Sync abonnement

2.060 DKK / ÅR

Kræver GS1Trade Sync abonnement:

GS1Trade Sync Koncernaftale

3.090 DKK / ÅR

GS1Trade Sync Solution Provider*

5.150 DKK / ÅR

*Med dette tilvalg får du mulighed for at sende og modtage data på vegne af andre virksomheder, via din egen konto (GLN) i GS1Trade Sync. Dette betyder, at du via en kommunikationskanal kan sende og/eller modtage data på vegne af andre, og at du dermed undgår at skulle vedligeholde en kommunikationskanal pr. virksomhed, du assisterer.

Dette kan eks. være, hvis du assisterer andre virksomheder med at sende data fra deres interne applikationer (PIM/ERP etc.) til GS1Trade Sync, eller hvis du assisterer andre virksomheder med at vedligeholde deres hjemmeside/webshop med den data, de har registeret i GS1Trade Sync. Det forudsættes, at der gives skriftligt tilsagn fra de virksomheder, som du som Solution Provider skal kunne sende og/eller modtage data på vegne af.

Priser for dataleverandører

0 - 50 aktive GTINs

1.545 DKK / ÅR

51 - 100 aktive GTINs

2.833 DKK / ÅR

101 - 150 aktive GTINs

4.120 DKK / ÅR

151 - 200 aktive GTINs

5.150 DKK / ÅR

201 - 300 aktive GTINs

7.725 DKK / ÅR

301 - 400 aktive GTINs

9.270 DKK / ÅR

401 - 500 aktive GTINs

10.300 DKK / ÅR

501 - 750 aktive GTINs

15.450 DKK / ÅR

751 - 1.000 aktive GTINs

20.600 DKK / ÅR

1.001 - 2.000 aktive GTINs

41.200 DKK / ÅR

2.001 - 4.000 aktive GTINs

51.500 DKK / ÅR

4.001 - 6.000 aktive GTINs

61.800 DKK / ÅR

6.001 - 8.000 aktive GTINs

82.400 DKK / ÅR

8.001 - 10.000 aktive GTINs

92.700 DKK / ÅR

10.000+ aktive GTINs

103.000 DKK / ÅR

Priser for datamodtagere

0 - 100 aktive GTINs

5.150 DKK / ÅR

101 - 200 aktive GTINs

7.725 DKK / ÅR

201 - 500 aktive GTINs

10.300 DKK / ÅR

501 - 1.000 aktive GTINs

15.450 DKK / ÅR

1.001 - 2.500 aktive GTINs

25.750 DKK / ÅR

2.501 - 5.000 aktive GTINs

41.200 DKK / ÅR

5.001 - 10.000 aktive GTINs

51.500 DKK / ÅR

10.001 - 25.000 aktive GTINs

61.800 DKK / ÅR

25.001 - 50.000 aktive GTINs

72.100 DKK / ÅR

50.001 - 100.000 aktive GTINs

82.400 DKK / ÅR

100.000+ aktive GTINs

103.000 DKK / ÅR

Offentlig forskning og analyse*

25.750 DKK / ÅR

*Medlemmer i denne datamodtagergruppe skal være offentlige myndigheder, forskningsinstitutter eller not-for-profit organisationer, der bruger de modtagne data i forbindelse med analyser eller forskning.

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Betal kun for relevant produktdata

Abonnementet på GS1Trade Sync er forbrugsbaseret. Det betyder, at du betaler efter, hvor stort dit forbrug er.

Du kan derfor med fordel gennemgå dine produkter i GS1Trade Sync for at sikre, at du kun betaler for de produktdata, du har brug for.

Se denne videovejledning, der guider dig til, hvordan du gør.

Få din gratis adgang nu

Kom i gang med GS1Trade Sync

For at komme i gang med GS1Trade Sync skal din virksomhed være medlem af GS1 Denmark. Er du i forvejen GS1-medlem, gå direkte til Mit GS1 og bestil.

Et medlemskab giver dig nemlig et unikt nummer – kaldet GS1-virksomhedspræfiks – som du skal bruge til at generere dine globale unikke identifikationsnumre.

En mørkhåret man sidder ved et skrivebord og skriver på sin bærbare computer

Kombinér vores services

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

Spørgsmål og svar

Nedenfor finder du nogle af de spørgsmål, vi allerede har fået omkring denne service - og de svar vi har givet.
Måske det også er noget af det, du søger. Ellers er du velkommen til at kontakte os.

Hvordan hænger GS1Trade Sync sammen med GDSN?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Fire gange årligt opdateres GDSN, som er den standard, GS1Trade Sync-platformen er baseret på.

På siden om teknisk dokumentation kan du finde den senest opdaterede danske dokumentation, som dækker over de felter, vi primært benytter på det danske marked.

Hvem modtager min produktdata?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Du kan levere data til en række virksomheder i detailhandelen og foodservicesektoren via GDSN.
Og der kommer løbende nye til.

Hvordan opretter jeg produkter i GS1Trade Sync?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Vi hjælper dig, uanset om du er nybegynder eller har brug for hjælp til mere avancerede funktioner.

Dit medlemskab giver dig automatisk adgang til gratis onlinekurser med vores specialister samt vejledninger og videoguides i GS1Trade Sync. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive til os.

Kan jeg bruge GS1Trade Sync i kombination med andre services? 

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Ja, det kan du godt. Faktisk så kræver flere af vores services, at du har oprettet dine produkter i GS1Trade Sync.

Har du det, kan du med fordel også benytte dig af GS1Trade Exact (kvalitetssikring af produktdata) og GS1Trade Image (produktbilleder). På den måde får du mest ud af dit medlemskab.

GS1 Stories - Sådan bruger andre GS1Trade Sync

Vi kan hjælpe dig videre

Har du endnu ikke adgang til GS1Trade Sync, eller har du spørgsmål til servicen, anbefaler vi, at du kontakter vores eksperter, som sidder klar til at guide dig godt igennem processen.

Send os en mail

Så svarer vi dig hurtigst muligt:

gs1tradesync@gs1.dk

Morten Buch
COO / Head of Industry Engagement
mørkeblåt telefon ikon
+45 39 16 90 17
Nikolaj Brink Laursen
Industry Engagement Manager – Food retail / Foodservice
mørkeblåt telefon ikon
+45 39 16 90 23