Også i tekstil branchen tager man de spæde skridt ud i en øget digitalisering i form af RFID-mærkning, og hos det danske tøjbrand Samsøe Samsøe har implementeringen af Radio Frequency Identification (RFID) i hele forretningen med al tydelighed betydet ressourcebesparelser på den lange bane.
Hos Samsøe Samsøe deler Tommy Nimand (CFO) og Christian Ulf Jacobsen (Supply Chain Coordinator) gerne erfaringer fra implementering af Radio Frequency Identification (RFID), som nu udgør grundpræmissen for hele brandets lagerstyring.
- Jeg har i mange år været opmærksom på mulighederne, der ligger i RFID, men det var et messebesøg i Tyskland for ca. 2 år siden, der blev tungen på vægtskålen. Her prøvede jeg, hvor ekstremt hurtigt lageroptælling foregår med RFID-tags. Vi tog hjem, regnede på det og fandt ud af, at den besparelse, vi ville få alene på tidsbesparelser i forbindelse med vores fire årlige lagerstatusser, i sig selv ville dække omkostningerne ved implementering. Og så var der jo ikke mere at betænke sig på, fortæller Tommy.
I implementeringsprocessen er Samsøe Samsøe stødt på flere uforudsete hændelser, fx problemer med læsbarhed af RFID-tags på glimmer-sokker – metal kan nemlig være en udfordring af nogle tags.
- Men sådan noget vil man altid støde på, når man går nye veje, og så må man bare løse det, lyder det fra Christian og Tommy.
{(factbox)}
- RFID er en grundpræmis for virksomhedens digitale udvikling. Det skyldes, at RFID giver os sikkerhed for, at vi i real-time ved nøjagtigt, hvad vi har på lager – ikke kun i et distributionscenter og nogle butikker, men på alle lokationer. Med den viden kan vi udvikle vores tilbud til kunderne. Det giver os bl.a. mulighed for at give kunderne en mere eksklusiv shoppingoplevelse, hvor vi ikke har alle størrelser hængende i butikken, og der dermed er mere luft og eksklusivitet i luften. Det kan kun fungere, når medarbejderne lynhurtigt kan undersøge hvilke andre størrelser, der befinder sig i butikkens lager eller i en anden butik. Dermed kan vi tilbyde Click & Collect, order-from-store, ja faktisk alle de muligheder, der ligger i omnichannel-begrebet, og som handler om ikke at have grænser mellem sine forskellige kanaler – for kunderne ønsker ikke grænser.
- Der er ingen grænser i omnichannel-handel, og vi har brug for åbne systemer for at skabe de bedste samarbejder med kunder og leverandører. Den åbenhed får vi ved at bruge GS1-standarder. Desuden lå det lige for, da vi allerede brugte identifikationsnumre og stregkoder fra GS1.
{(image+text)}
GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.
Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.
GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.
GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.
GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.
Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.
GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.
GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.
GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.
Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.
Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.