I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Se guiden som en videovejledning:
Den skriftlige version:
Når du opretter produkter i GS1Trade Sync, skal du gøre dem synlige for de datamodtagere, du ønsker skal kunne se produktstamdata.
Du kan oprette data Public, Begrænset eller Privat.
Public = Alle datamodtagere vil kunne få adgang til data.
Begrænset = Du ønsker at begrænse antallet af datamodtagere, så ikke alle kan få adgang, men kun dem, du tilføjer, får adgang til data.
Privat = Du skal oprette et private label produkt, eller du ønsker at oprette kundespecifikke versioner af den samme vare (hvis du f.eks. ønsker at angive forskellige garanterede holdbarhedsdatoer eller forskellige interne varenumre.
Når du opretter et produkt i GS1Trade Sync, vil det første skærmbillede se sådan ud:
Du skal udfylde de røde felter, som du plejer, men til sidst under ”Hvem skal have adgang til data?”, skal du nu vælge mellem følgende:
Public (med eller uden begrænsning).
Hvis du vælger Public (med eller uden begrænsning), betyder det, at når du er færdig med produktoprettelsen og skal publicere, kan vælge om produktet skal oprettes Public (=synligt for alle) eller Begrænset (synligt for de datamodtagere, du kun ønsker skal se produktet).
VIGTIGT: Når du vælger som vist herover, vil dit produkt som udgangspunkt blive sat til Public, men dette kan ændres, hvis du ønsker selv at vælge datamodtagere, der skal have adgang til produktet.
Du skal være opmærksom på, at hvis du vælger ovenstående, kan du ikke lave kundespecifikke informationer såsom holdbarhed ved ankomst, hvis du tilføjer flere datamodtagere til produktet. Alle datamodtagere vil få de samme informationer.
Hvis du skal oprette et private label produkt eller ønsker at oprette kundespecifikke versioner, skal du klikke.
Herefter kan du tilføje en datamodtager. Oprettelsen af privat data er foregår på samme måde som hidtil.
Hvis du har valgt Public (med eller uden begrænsning), og du skal publicere dit produkthierarki (Husk: du skal altid først publicere, når du er helt færdig med dit varehierarki), skal du trykke på Oversigt over publicering til højre i bunden af dit skærmbillede.
Du vil nu se dette skærmbillede.
Som nævnt tidligere, så sættes data automatisk til Public.
Hvis du ønsker at ændre til Begrænset, skal du klikke her.
Vælg Begrænset i stedet for Public.
Hvis du vælger Begrænset, skal du enten tilføje én eller flere datamodtagere. Flere datamodtagere tilføjes i samme boks. Tryk Gem.
Du kan også lave en fast gruppe af datamodtagere ved at markere som vist i feltet Datamodtagergruppe og trykke på Ny gruppe.
Her har jeg lavet en gruppe, der hedder ”Retail-gruppe”.
Gem og publicér til sidst produktet.
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.