I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Vejledningen nedenfor vil tage dig igennem oprettelsesprocessen af dine produkter i GS1Trade Sync fra A til Z. Start ved at oprette et produkt i GS1Trade Sync.
Angiv e-mailadresse og password.
Vælg ’Nyt produkt’ i Produktoversigten.
I vinduet, der åbner, indtaster du:
1. GTIN (Stregkode) - husk foranstillede 0’er, så du i alt har 14 cifre.
2. Beskrivelse af enhed (start altid med den mindste enhed = basisenheden).
3. Landekode for Target Market – (det land du skal sælge produktet inden for).
4. Privat (til specifikke datamodtagere) eller public (til alle datamodtagere).
5. Svar ’Ja’ eller ’Nej’ til om dit produkt er mængdevariabelt.
Tryk ’Næste’ nederst på skærmen i højre hjørne.
I det nye vindue klikker du på feltet, så du kan vælge GPC-kode for dit produkt.
Søg i feltet og vælg ved at klikke af i den runde ring og gem.
Husk at vælge den korrekte GPC-kode til dine produkter, så du sikrer, at du får udfyldt de korrekte felter. GPC-koden bestemmer, hvilke felter du som minimum skal udfylde for dine produkter.
Hvis du er enig, tryk ’Næste’ nederst til højre på siden.
Nu får du en bekræftelse på det, du har angivet. Hvis du trykker ’Opret produkt’ nederst, er produktet gemt.
Nu åbner 2. del af produktoprettelsen. Alt efter hvilken GPC-kode du har valgt, vil de krævede moduler vises på siden.
Du kan gå de røde moduler til venstre igennem, eller du kan klikke på hver fejl i tjeklisten til
højre og blive vist direkte til det felt eller den gruppe, der mangler data.
Systemet gemmer automatisk, men det kan være en god idé at trykke ’Gem’, når du har været igennem alle felter.
Når du er færdig med at taste data til basisenheden, og du har flere niveauer, fx et kolli, trykker du på ’Opret næste pakkeniveau’.
Gennemgå oprettelsen af din kollienhed på samme måde, som du gjorde ved oprettelsen af basisenheden.
Når du er færdig med dit hele dit pakke hierarki, publicerer du produktet ved at trykke på ’Publicer’ i nederste højre hjørne.
Bekræft publiceringen i nederst højre hjørne.
Øverst kan du se GTIN på det produkt, du er ved at oprette, hvilket land det er til, hvilken datamodtager du er ved at oprette til (Public eller Privat), Varens Navn, Varemærke og jeres interne varenummer/leverandørvarenummer. Du kan også se om produktet har været kvalitetstjekket hos GS1Trade Exact.
Kladde betyder, at du er i gang med at oprette eller redigere et produkt.
Du kan eksportere dine data ud i PDF (komplet udtræk på alle indtastede informationer) eller ud i et produktdatablad (1-sides visning af dit produkt med bl.a. billede og varetekster).
Du kan oprette næste pakkeniveau.
Her kan du udmelde eller sætte en slettedato ind på dit produkt. Du bruger kun ’Dato for sletning’, hvis dit produkt ikke har været i handel. Vælg dags dato eller en dato ud i fremtiden, gem og publicér ændringen. Husk at gøre det på alle de enheder i hierarkiet, der skal lukkes/slettes.
Til hvert felt er der en hjælpetekst, som man kan klikke på og få hjælp til at udfylde feltet rigtigt. I nogle hjælpetekster er der tilknyttet en lille guide, som yderligere hjælper til at få feltet udfyldt rigtigt. Klik på ’Hjælp’ for at åbne hjælpeteksten.
Under Basisoplysninger finder du nogle af de oplysninger, du indtastede, da du oprettede 1. del. Herudover finder du også:
OBS: Felterne Faktureringsenhed og Bestillingsenhed vil være røde, indtil der er angivet ’Ja’ til mindst en enhed i hierarkiet (typisk på kolliniveau).
Der kan angives flere, så du f.eks. også kan angive datamodtagerens nummer. Klik blot på ’Tilføj en anden gruppe’.
Ifølge 1169-forordningen skal man på fødevarer angive kontaktinformation til forbrugerne. Herunder er forskellige muligheder. Husk kun at angive det, der er trykt på produktets emballage.
Du kan her angive, om dit produkt sælges i en eller flere forskellige brancher, fx apotek og detail.
I din produktoversigt vil du møde 5 forskellige publikationsstatusser for dine produkter.
Kladde kan betyde to ting = 1) Produktet er ved at blive oprettet og har aldrig været publiceret 2) Produktet har været publiceret, men der er foretaget en ændring i produktet, som ikke er blevet genpubliceret. Det betyder altså, at der kan ligge 2 versioner af samme enhed med forskellig publikationsstatus. Når den opdaterede kladdeversion publiceres, vil der kun ligge én version.
Live betyder, at enheden er publiceret/frigivet til dine kunder.
Publiceret betyder, at enheden er publiceret/frigivet til dine kunder.
Den øverste enhed i et pakkehierarki vil altid have status Publiceret. Alle underniveauer vil have status Live.
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.