The Global Language of Business
Kontakt os

Har du spørgsmål til din GS1Trade Transact og/eller din årsfaktura? Kontakt os her

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

Datakvalitetsregler for GS1Trade Exact

1. Introduktion

Denne vejledning beskriver de kontroller og regler, der indgår i kvalitetstjek fra GS1Trade Exact, og de felter, der påvirkes.

Vurderingen af hver regel og den status, der kan gives, er så vidt muligt også beskrevet. Kvalitetssikringsreglerne og vurderingskriterierne er udviklet i tæt samarbejde mellem GS1Trade Exact og vores eksperter i GS1 standarder. Reglerne er baseret på GS1 Global-standarder.

1.1 Forbrugerenhed eller ikke forbrugerenhed

Når du opretter en enhed i GS1Trade Sync, skal du tage stilling til, om der er tale om en forbrugerenhed eller ej. Helt specifikt handler det om angivelse af, hvorvidt produktet/enheden anses for at være den enhed, der er beregnet til forbrug eller anvendelse af slutbrugeren.

Slutbrugeren kunne være forbrugeren, som produktet er solgt til i eksempelvis dagligvarehandlen, men er ikke begrænset til denne.

Eksempel på en forbrugerenhed: 1 liter mælk eller en 6-pack øl mærket med et GTIN.

Eksempel på en enhed, der IKKE er en forbrugerenhed: En GTIN-mærket kasse med 12 bake off brød, hvor det enkelte brød ikke er mærket med et GTIN. Kassen vil aldrig blive solgt til en forbruger.

Det, man vælger her, har også betydning for, hvilke felter, der som krav, skal udfyldes i GS1Trade Sync. Derved vil de også blive kvalitetstjekket af GS1Trade Exact, så vær opmærksom på hvad du vælger her, når du opretter enhederne.

Felter der påvirkes:

Basis

  • Relevant for prissammenligningsgrundlag (2955)
  • Varebetegnelse (3314)

Kolli

  • Relevant for prissammenligningsgrundlag (2955)
  • Nettoindhold (3510)
  • Varebetegnelse (3314)

2. Emballageinformation

2.1 Nettoindhold (3510)

Regel for nettoindhold (3510): Nettoindhold (3510) i GS1Trade Sync skal svare til nettoindhold angivet på enheden og skal angives i samme måleforhold. For fastvægtprodukter angives værdien påtrykt produktetiketten for at undgå tvivlstilfælde med vægtvariable produkter, som kan opstå ved nogle produkter, der sælges per volumen eller per vægt, og hvis faktiske vægt kan variere en smule fra batch til batch. Hvis der er tale om et vægt- eller mængdevariabelt produkt, skal gennemsnitsværdien angives i feltet "Nettoindhold".

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvad der er trykt på enheden.
  2. Bliver tjekket, at det, der er angivet på produktet, stemmer overens med det, der er angivet i GS1Trade Sync. Stemmer det overens gives status ”VALID”. Hvis det ikke stemmer overens, gives status ”INVALID”.
  3. VALID eksempel: Dåse hakkede tomater (fastvægtsprodukt).
    • Produkt: En dåse hakkede tomater.
    • Nettoindhold angivet på produktet: 400 g.
    • Medlemmets angivelse: 400 g.
    • Visuel kontrol: Den angivne værdi i GS1Trade Sync stemmer overens med det, der er påtrykt produktet.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  4. INVALID eksempel: Pose med frosne grøntsager (fastvægtprodukt)
    • Produkt: En pose frosne ærter.
    • Nettoindhold angivet på produktet: 500 g.
    • Medlemmets angivelse: 450 g.
    • Visuel kontrol: Den angivne værdi stemmer ikke overens med det, der er påtrykt produktet.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 500 g.

2.2 Drænet vægt (3553)

Regel for drænet vægt (3553): Den drænede vægt (3553) angivet i GS1Trade Sync skal svare til drænet vægt angivet på enheden og skal angives i samme måleforhold. Er gældende for særligt definerede GPC-koder - hovedsageligt fødevareprodukter.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuelkontrol af om det er angivet på produktet.
  2. Hvis det er angivet på produktet, bliver det inspiceret med den trykte værdi og stemmer det overens med den værdi vores medlem har angivet i GS1Trade Sync, gives status ”VALID”
  3. Stemmer det ikke overens med den værdi, som vi har inspiceret og den værdi vores medlem har angivet i GS1Trade Sync, gives status ”INVALID” indtil det bliver rettet til det inspicerede i GS1Trade Sync.
  4. Er der ikke trykt noget på produktet, skal dette felt ikke udfyldes
  5. VALID eksempel: Glas med oliven.
    • Produkt: Et glas med oliven i lage.
    • Drænet vægt angivet på produktet: 300 g.
    • Medlemmets angivelse: 300 g.
    • Visuel kontrol: Den angivne værdi stemmer overens med produktets påtrykte værdi.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Dåse med bønner i lage.
    • Produkt: En dåse med bønner i lage.
    • Drænet vægt angivet på produktet: 250 g.
    • Medlemmets angivelse: 260 g.
    • Visuel kontrol: Den angivne værdi stemmer ikke overens med den påtrykte værdi på produktet.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 250 g.

2.3 Ingrediensliste: Angivelse af ingredienser (816)

Regel for ingrediensliste: Angivelse af ingredienser (816) i GS1Trade Sync skal fremgå nøjagtig som på produktet (inkl. Ingrediens: hvis det fremgår) dog må andre sprog end dansk gerne sorteres fra.

Alle allergener skal indtastes med STORE bogstaver.

”Kan indeholde”, ”Kan indeholde spor af” samt ”Til 100g. færdigvare er anvendt xxx g grise-/oksekød” skal også angives i dette felt, hvis det fremgår af produktet.

Er der produkter, som er markeret med f.eks. * skal forklaringen angives sidst i ingredienslisten.

Ved dansk/svensk/norsk ingrediensliste kan det hele godkendes.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuelkontrol af, at ingredienslisten står præcis som på produktet.
  2. Er ingredienslisten ikke angivet 1 til 1 i GS1Trade Sync med det der står trykt på det fysiske produkt, gives status ”INVALID”.
  3. Er ingredienslisten angivet 1 til 1 i GS1Trade Sync med det, der står trykt på det fysiske produkt, gives status ”VALID”.
  4. VALID eksempel: Korrekt ingrediensliste.
    • Produkt: En pose kiks med følgende ingrediensliste trykt på emballagen: Ingredienser: HVEDEMEL, sukker, vegetabilsk olie (palmeolie, solsikkeolie), salt, hævemiddel (E500).
    • Medlemmets angivelse i felt 816: Ingredienser: HVEDEMEL, sukker, vegetabilsk olie (palmeolie, solsikkeolie), salt, hævemiddel (E500).
    • Visuel kontrol: Ingredienslisten i GS1Trade Sync stemmer nøjagtigt overens med den trykte ingrediensliste på produktet, inklusive store bogstaver for allergener.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  5. INVALID eksempel: Manglende allergener i store bogstaver.
    • Produkt: En æske chokolade med følgende ingrediensliste trykt på emballagen: Ingredienser: Sukker, kakaosmør, SKUMMETMÆLKSPULVER, emulgator (SOJALECITIN).
    • Medlemmets angivelse i felt 816: Ingredienser: Sukker, kakaosmør, skummetmælkspulver, emulgator (sojalecitin
    • Visuel kontrol: Allergenerne SKUMMETMÆLKSPULVER og SOJALECITIN er ikke skrevet medstore bogstaver i GS1Trade Sync.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette allergenerne til store bogstaver.

2.4 Information omkring tilsætningsstoffer/E-numre (822, 821)

Regel for navn på tilsætningsstoffer/E-numre (821) samt Additiv: Niveau for indhold (822): Alle tilsætningsstoffer (821) der fremgår af ingredienslisten skal angives i GS1Trade Sync, og alle skal angives med ”Indeholder” (822). Er der i ingredienslisten angivet E-numre, kan de også angives her, dette er dog ikke nødvendigt. Angiver man ét E-nummer, skal alle angives.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om ingredienslisten indeholder én eller flere af nedenstående tilsætningsstoffer og om det er angivet i felt 821 samt 822.
    • Lakrids (Alt lakrids)
    • Sødestoffer
    • Aroma
    • Naturlig aroma
    • Farvestof/farve/madfarve (Alt farve)
    • Koffein
  2. Vi tjekker om nedenstående står på produktet og om det er angivet i felt 821 samt 822.
    • Pakket i beskyttende atmosfære.
    • Lakrids - personer der lider af forhøjet blodtryk, bør undgå for stort indtag.
  3. Vi godkender alle de E-numre, der bliver angivet her, også selvom vi ikke kan se, at de fremgår af ingredienslisten. Dog skal alle de synlige E-numre angives, hvis ét E-nummer er angivet.
  4. VALID eksempel: Tyggegummi med sødestoffer
    • Produkt: En pakke tyggegummi med følgende i ingredienslisten: Sødestoffer (xylitol, sorbitol).
    • Medlemmets angivelse i felt 821: Sødestoffer.
    • Medlemmets angivelse i felt 822: Indeholder.
    • Visuel kontrol: Sødestoffer fremgår af ingredienslisten og er korrekt angivet i både felt 821 og 822.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt
  5. INVALID eksempel: Manglende tilsætningsstoffer.
    • Produkt: En sodavand med følgende i ingredienslisten: Sødestoffer (aspartam), Farvestof (E102, E124).
    • Medlemmets angivelse i felt 821: Sødestoffer.
    • Medlemmets angivelse i felt 822: Indeholder.
    • Visuel kontrol: Farvestoffer er en pligttekst og er udeladt fra felt 821og 822.
    • Resultat: INVALID -Medlemmet skal tilføje farvestoffer til felt 821 og Indeholder til felt 822.

2.5 Allergi (20, 21)

Regel for allergi (20, 21): Der er i alt 14 allergener du skal tage stilling til på fødevarer. Alle allergener (20) der fremgår af ingredienslisten skal angives i GS1Trade Sync og skal angives med ”indeholder” (21).

Alle allergener, der fremgår af ingredienslisten med angivelse af ”Kan indeholde”, ”Kan indeholde spor af”, skal angives i GS1Trade Sync med ”Kan indeholde” (21).

Alle tilbageværende allergener skal angives med ”Ikke tilsat”(21) eller ”Fri for” (21).

Vær OBS på, at ved angivelse af et specifikt allergen i ingredienslisten, skal både dette og det overordnede allergen tilføjes. Eks.: HVEDEmel - her skal både hvede og gluten angives – MANDLER her skal både mandler og nødder angives.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Kontrol af, at der er taget stilling til følgende 14 allergener:
    • Gluten
    • Æg
    • Jordnødder
    • Mælk
    • Selleri
    • Sesamfrø
    • Lupin
    • Krebsdyr
    • Fisk
    • Soja
    • Nødder
    • Sennep
    • Svovldioxid og sulfitter
    • Bløddyr
  2. Visuelkontrol af ingredienslisten og at alle de allergener, der er fremhævet i ingredienslisten, er angivet med ”Indeholder” og at dem der kan være indeholdt, er angivet med ”Kan indeholde” i GS1Trade Sync.
  3. Kontrol af, at de resterende allergener er angivet med enten ”Ikke tilsat” eller ”Fri for”.
  4. Er alt angivet korrekt så gives status ”VALID”.
  5. Er der angivet allergener forkert eller ikke taget stilling gives status ”INVALID”.
  6. VALID eksempel: Brød med hvedemel og mælk
    • Ingrediensliste: HVEDEMEL, vand, sukker, skummetMÆLK, salt, gær.
    • Medlemmets angivelse: Indeholder: Hvede, Gluten, Mælk. ”Ikke tilsat”/”Fri for”: Æg, Jordnødder, Selleri, Sesamfrø, Lupin, Krebsdyr, Fisk, Soja, Nødder, Sennep, Svovldioxid og sulfitter, Bløddyr.
    • Visuel kontrol: HVEDEMEL: Korrekt angivet med både Hvede og Gluten under ”Indeholder”. skummetMÆLK: Korrekt angivet med Mælk under ”Indeholder”. Alle andre allergenerer korrekt angivet med ”Ikke tilsat”/”Fri for”.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  7. INVALID eksempel: Manglende tilsætningsstoffer.
    • Produkt: En sodavand med følgende i ingredienslisten: Sødestoffer (aspartam), Farvestof (E102, E124).
    • Medlemmets angivelse i felt 821: Sødestoffer.
    • Medlemmets angivelse i felt 822: Indeholder.
    • Visuel kontrol: Farvestoffer er en pligttekst og er udeladt fra felt 821 og 822.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal tilføje farvestoffer til felt 821 og Indeholder til felt 822.

2.6 Varemærke (3336)

Regel for varemærke (3336): Det genkendelige navn benyttet til at identificere en serie af varer. Skal fremgå af produktet. Må ikke inkludere varens navn eller nettoindhold. Ved private label produkter, hvor der ikke fremgår varemærke kan f.eks. "UNBRANDED" godkendes.

Det der er angivet i GS1Trade Sync felt 3336 skal stemme overens med det varemærke, der er på den indsendte enhed.

OBS. Husk også at inkludere trade marks, hvis de indgår i varemærket på forsiden.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Hvis der findes et eller flere mærker på enheden, skal det kontrolleres, hvilket der er det primære varemærke, og hvilket er det sekundære varemærke.
  2. Herefter holdes det primære varemærke op imod det, der er angivet i felt 3336.
  3. Stemmer det overens gives status ”VALID".
  4. Stemmer det ikke overens gives status ”INVALID”.
  5. VALID eksempel: Flere varemærker på produktet.
    • Produkt: En chokoladebar med logo fra både Nestlé (primært varemærke) og KitKat (subbrand).
    • Medlemmets angivelse: Nestlé.
    • Visuel kontrol: Nestlé er korrekt angivet som det primære varemærke.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Varemærket inkluderer produktnavn.
    • Produkt: En flaske kildevand med branding Aqua Fresh Water.
    • Medlemmets angivelse: Aqua Fresh Water.
    • Visuel kontrol: Aqua Fresh er det primære varemærke og står for sig selv, mens Water beskriver produktet.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette feltet til Aqua Fresh.

2.7 Varens navn (3297)

Regel for varens navn (3297): Det genkendelige navn på den enkelte vare. Identificerer den enkelte vare og ikke en evt. serie. Kan ikke indeholde varemærke, sekundært varemærke eller nettoindhold. Feltet skal udfyldes med det, som fremgår af emballagen. Behøver ikke at stå i samme rækkefølge, som det gør på produktet, så længe ordene fremkommer på forsiden. Navn på kolli og basisenhed behøver ikke at være ens. Kolli kan godkendes ud fra både, hvad der står på kollienheden, eller hvad der står på basisenheden. Emballagetypen kan godkendes i tilfælde, hvor det bruges til at adskille ens produkter. Eksempel: Appelsinvand ds./ Appelsinvand fl.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvad der står på produktet.
  2. Tjekker hvad vores medlem har angivet.
  3. Står der på forsiden af basisenheden det som vores medlem har angivet, gives status ”VALID” medmindre de har angivet varemærke eller nettoindhold også, da disse ikke må indgå i felt ”3297".
  4. Har vores medlem angivet varemærke eller nettoindhold, eller står det, de har angivet, ikke på forsiden af enheden, inspiceres det, der står på forsiden, uden nettoindhold og uden varemærke, og der gives status ”INVALID”, indtil det er rettet i GS1Trade Sync.
  5. VALID eksempel: Frossen pizza.
    • Produkt: En frossen pizza, hvor der på forsiden står:Pepperoni pizza med ost.
    • Medlemmets angivelse: Pepperoni pizza.
    • Visuel kontrol: Medlemmets angivelse indeholder ord fra produktets forside, selvom ikke alt er taget med, men det er stadig genkendeligt.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Nettoindhold inkluderet i varens navn.
    • Produkt: En pose ris, hvor der på forsiden står: Basmatiris 1 kg.
    • Medlemmets angivelse: Basmatiris 1 kg.
    • Visuel kontrol: Medlemmet har inkluderet nettoindholdet (1 kg), hvilket ikke er tilladt.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette til Basmatiris.

2.8 Detaljer om produktinformation/Detaljer om anprisning (5317, 5318, 5315)

Her skal der angives, hvilke anprisninger der findes på produktet, hvis der altså findes nogen. Anprisninger er ting som er fremhævet som ting ens produkt enten indeholder eller kan. Det er kun relevant på basis-/forbrugerenheder.

2.9 Kode for anprisning (5317)

Regel for kode for anprisning (5317): Der skal angives den korrekte overordnet kode for typen af anprisning. F.eks. ”Fri for”, ”Lavet med”, etc.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden og vi tjekker om der findes en anprisning på produktet.
  2. Herefter tjekker vi, om der er angivet noget af medlemmet.
  3. Stemmer det, vi har fundet, overens med det medlemmet har angivet gives status ”VALID”.
  4. Stemmer det ikke overens med det, vi har fundet, gives status ”INVALID," og der inspiceres den korrekte kode.
  5. VALID eksempel: Glutenfri brød.
    • Produkt: En pakke brød med anprisningen: Glutenfri.
    • Medlemmets angivelse: Fri for.
    • Visuel kontrol: Anprisningen Glutenfri findes på produktet, og koden Fri for er korrekt valgt som overordnet type.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Laktosefri mælk.
    • Produkt: En karton mælk med anprisningen: Laktosefri.
    • Medlemmets angivelse: Lavet med.
    • Visuel kontrol: Anprisningen Laktosefri findes på produktet, men koden Lavet med er forkert valgt.
    • Den korrekte kode er Fri for.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette koden til Fri for.

2.10 Værdi for anprisning (5318)

Regel for værdi for anprisning (5318): Der angives den korrekte værdi, som passer til det, der er angivet i felt 5317, f.eks. ”Gluten” hvis der er valgt ”Fri for” i (5317) og produktet er ”Fri for gluten”.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden og vi tjekker om der findes en anprisning på produktet.
  2. Herefter tjekker vi, om der er angivet noget af medlemmet.
  3. Stemmer det, vi har fundet, overens med det medlemmet har angivet gives status ”VALID”.
  4. Stemmer det ikke overens med det, vi har fundet, gives status ”INVALID," og der inspiceres den korrekte værdi.
  5. VALID eksempel: Glutenfri brød.
    • Produkt: En pakke brød med anprisningen: Glutenfri.
    • Medlemmets angivelse: Gluten.
    • Visuel kontrol: Anprisningen Glutenfri findes på produktet, og koden Gluten er korrekt valgt som værdi.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Laktosefri mælk.
    • Produkt: En karton mælk med anprisningen: Laktosefri.
    • Medlemmets angivelse: Koffein.
    • Visuel kontrol: Anprisningen Laktosefri findes på produktet, men værdien koffein er forkert valgt.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til Laktose.

2.11 Er anprisning trykt på emballagen? (5315)

Regel for værdi for anprisning (5315): Der tages stilling til om en anprisning er trykt på produktets emballage.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden og vi tjekker, om der er en anprisning påtrykt produktet.
  2. Herefter tjekker vi, hvad der er angivet af medlemmet.
  3. Stemmer det, vi har fundet, overens med det, medlemmet har angivet, gives status ”VALID”.
  4. Stemmer det ikke overens med det, vi har fundet, gives status ”INVALID," og der inspiceres det korrekte.

2.12 Emballagelabel: Miljø- og emballagemærkning (1837)

Regel for emballagelabel: Miljø og emballagemærkning (1837): Hvis der er angivet et mærke/logo på produktet, skal det angives i felt 1837, hvis mærket altså findes i kodelisten.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvilke mærker/logoer der findes på enheden.
  2. Holder fundne mærker oppe imod det, der er angivet i felt 1837, hvis mærkerne stemmer overens, gives værdien ”VALID”. Stemmer de derimod ikke overens eller mangler der mærker, så bliver disse inspiceret, og der bliver givet værdien ”INVALID” på disse specifikke mærker.
  3. VALID eksempel: Flere mærker angivet korrekt.
    • Produkt: En plastbeholder med både genbrugssymbol (Mobius Loop) og (Grüne Punkt/Green Dot)trykt på emballagen.
    • Medlemmets angivelse: Genbrugssymbol (Mobius loop), Green Dot.
    • Visuel kontrol: Begge mærker findes på produktet og er korrekt angivet i feltet.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  4. INVALID eksempel: Der mangler et eller flere mærker.
    • Produkt: En papkasse med både FSC-certificeringsmærke og genbrugssymbol (Mobius loop) trykt på emballagen.
    • Medlemmets angivelse: FSC-certificering.
    • Visuel kontrol: Genbrugssymbolet er ikke angivet i feltet, selvom det findes på produktet.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal tilføje Genbrugssymbol (Mobius loop) i feltet.

2.13 Ernæringsdetaljer (1241, 1244, 1243)

Regel for ernæringsdetaljer (1257).

Ernæringsmæssigt indhold: Komponent 1241: Her angives en kode, der beskriver komponenten/næringsværdien indeholdt i produktet, som det er anført på produktets label. F.eks. Energi, Fedt, Salt osv.

Ernæringsmæssigt indhold: Værdi 1244: Værdi som angiver indholdsmængden af den ernæringsmæssige bestanddel i produktet. Denne angives i forhold til den ernæringsmæssige referenceværdi.

Målenøjagtighed 1243: Kode til angivelse af om det specificerede ernæringsindhold er en præcis angivelse, en cirka eller en mindre end angivelse.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af, at alle ernæringsværdier, som fremgår af produktet, også fremgår i GS1Trade Sync.
  2. Visuel kontrol af, at alle felter er korrekt udfyldt og at det stemmer overens med produktet.
  3. Visuel kontrol af, at værdien af det ernæringsmæssige indhold står præcist som på produktet. F.eks. er der angivet ",0" på produktet, skal det også angives i GS1Trade Sync.
  4. F.eks. hvis der er angivet "2,0 g fedt" på produktets emballage, og man kun angiver "2" i GS1Trade Sync, giver det status ”INVALID” hos GS1Trade Exact.
  5. Eksempel: Sukker.
    • Komponent 2141: Sukker
    • Værdi 1244: 0,1
    • Målenøjagtighed 1243: Mindre end.
      • Visuel kontrol: På emballagen står der: Sukker:<0,1 g.
      • I GS1Trade Sync skal der angives: mindre end 0,1 gram.
      • Hvis "mindre end" ikke er valgt, er det en fejl, da det ændrer den ernæringsmæssige betydning.

2.14 Tilberedningstype (1225)

Regel for tilberedningstype (1225): Her angives "Produktet som det sælges", hvis produktets næringsdeklaration er for produktet, som det er i pakken. Hvis næringsdeklarationen gælder for produktets drænede vægt, tilberedt eller andet, så angives dette. Det skal fremgå af produktets etiket/deklaration.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af, at det fremgår i GS1Trade Sync, som det står på produktet.
  2. Hvis det, som er angivet i GS1Trade Sync, stemmer overens med det, der fremgår på produktet gives status ”VALID”.
  3. Hvis det, som er angivet i GS1Trade Sync, ikke stemmer overens med det der fremgår på produktet gives status ”INVALID”.
  4. Hvis der ikke står en specifik tilberedningstype, så skal der vælges ”Produktet som det sælges”.
  5. Eksempel: Drænet vægt.
    • Scenario: På produktets etiket står: Næringsindhold pr. 100 g drænet vægt.
    • Tilberedningstype (1225): Drænet vægt.
    • Kvalitetstjek
    • Visuel kontrol: På etiketten står der drænet vægt, og dette er angivet korrekt i GS1Trade Sync som Drænet vægt.
    • Status: "VALID"
    • Hvis feltet i GS1Trade Sync angiver noget andet, f.eks. Produktet som det sælges, gives status "INVALID".

2.15 Ernæringsmæssig referenceværdi (1234)

Regel for Ernæringsmæssig referenceværdi (1234): Angivelse af den referenceværdi som de ernæringsmæssige informationer er angivet i forhold til. F.eks. per 100 gram/ml.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af det, der er angivet i GS1Trade Sync, er angivet med værdien 100.
  2. Ønsker man at angive ernæringsdetaljer for flere værdier udover kun 100, så godkender vi det, hvis det står på produktet.

2.16 Alkoholprocent (3)

Regel for Alkoholprocent: Indholdet af alkohol i produktet angivet i procent.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af, at det angivne på produktet også er angivet i GS1Trade Sync.
  2. Er der alkohol i f.eks. rengøringsmidler, skal dette også angives her.
  3. Eksempel: Uoverensstemmelse mellem GS1Trade Sync og produkt (ikke godkendt)
    • Produkt: En flaske øl med 4,8% vol.
    • Medlemmets angivelse i felt (3): 5%.
    • Kontrol: Alkoholprocenten i GS1Trade Sync afviger fra den, der er angivet på produktet.
    • Resultat: INVALID - Medlemmets angivelse er ikke korrekt.

2.17 Tilberedningsanvisninger (940)

Regel for 940: Tilberedningsanvisninger: Benyttes til kulinariskvejledning eller foreslået tilberedning. Må ikke benyttes til anvisninger, som kræves af hygiejniske/sikkerhedsmæssige grunde eller sædvane, fordi udeladelse kan føre til forkert anvendelse.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af, om der er tilberedningsanvisninger, som fremgår af varen.
  2. Er der tilberedningsanvisninger trykt på produktet, skal de også angives i GS1Trade Sync.
  3. Er der anvisninger til f.eks. både ovnstegning og pandestegning, kan feltet tilføjes flere gange.
  4. Skal angives i GS1Trade Sync præcist som det fremgår af produktet.
  5. Eksempel:
    • Visuel kontrol af tilberedningsanvisninger på varen.
    • Produkt: Frosne kyllingebrystfileter.
    • Tilberedningsanvisninger på produktet:
      • Ovnstegning: Forvarm ovnen til 200°C. Læg kyllingebrystet på en bageplade og steg i 25-30 minutter.
      • Pandestegning: Varmen pande op med lidt olie, og steg kyllingebrystet i 6-8 minutter på hver side, indtil det er gennemstegt.
    • Pandestegning: Varm en pande op med lidt olie, og steg kyllingebrystet i 6-8 minutter på hver side, indtil det er gennemstegt.

2.18 Tilberedningstype (944)

Regel for 944 Tilberedningstype: Kode til specifikation af tilberedningsmetoden, som produktet skal gennemgå, f.eks. kogning, stegning eller bagning.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af tilberedningsanvisningen og om der en specifik tilberedningstype.
  2. Tjekker at det er angivet i GS1Trade Sync, som det fremgår af produktet.
  3. Godkender både blankt og uspecificeret hvis der ikke er en specifik tilberedningstype.
  4. Status ”VALID” gives hvis korrekt indtastet og status ”INVALID” gives, hvis data indtastet forkert
  5. Eksempel:
    • Visuel kontrol af tilberedningsanvisningen
    • Produkt: Frosne grøntsager
    • Tilberedningsanvisninger på produktet: Kogning: Kog grøntsagerne i 5-7 minutter i kogende vand
    • Kontrol: Visuel kontrol af emballagen viser, at tilberedningstypen er kogning.
    • Medlemmet har angivet: Kogning
    • Resultat: VALID

2.19 Holdbarhed efter åbning (dage) (3481)

Regel for Holdbarhed efter åbning (dage) 3481: Angivelse af det antal dages holdbarhed, som produktet kan holde sig efter åbning, før det skal destrueres/fjernes.

OBS. På beauty produkter, hvor holdbarhed kun er indikeret med et pictogram af en åben dåse, så skal man bruge felt (4314) ”Tidsperiode efter åbning som produktet sikkert kan anvendes i".

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Holdbarhed efter åbning står i forbindelse med holdbarheden og eller opbevaringsinstruktioner.
  2. Skal kun angives i GS1Trade Sync, hvis det fremgår af produktet med tekst.
  3. De ter altid det højeste antal dage, der skal angives. F.eks. står der "3-5 dage" skal "5" angives.
  4. VALID eksempel: En færdigret som skal være på køl.
    • Medlemmets angivelse: ”5”
    • Visuel inspektion: Produktet er en færdigret som har holdbarhedsinstruktioner, der angiver: ”Efter åbning kan produktet holde sig i op til 5 dage på køl".
    • Sammenligning: Det valgte antal dage stemmer overens med instruktionen.
    • Resultat: VALID - Medlemmets valg stemmer overens med instruktionen.
  5. INVALID eksempel: En færdigret som skal være på frost.
    • Medlemmets angivelse ”30".
    • Visuel inspektion: Produktet er en færdigret som har opbevaringsinstruktioner, der angiver: ”Produktet kan efter optøning holde sig op til 30 dage i køleskabet, holdbarhed efter åbning: 2 dage i køleskab".
    • Sammenligning: Det valgte antal dage stemmer ikke overens med ”Holdbarhed efter åbning” instruktionen.
    • Resultat: INVALID – Medlemmets valg stemmer ikke overens med instruktionen.

2.20 Opbevaringsinstruktioner til forbrugeren (352)

Regel for opbevaringsinstruktioner til forbrugeren 352: Instruktioner om opbevaring af produktet til forbrugeren. Denne beskrivelse er normalt påtrykt produktets etiket. Instruktionerne kan indeholde information om anbefalede opbevaringstemperaturer og/eller særlige opbevaringskrav.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der er instruktioner trykt på produktet, der specificerer, hvordan det skal opbevares.
  2. Tjekker hvad medlemmet har angivet i felt 352.
  3. Husk, at sikkerhedssætningen ”Opbevares utilgængeligt for børn” også skal angives herudover sikkerhedssætninger
  4. Stemmer det, medlemmet har angivet, overens med det, der er trykt på produktet, gives status ”VALID”.
  5. Stemmer det, medlemmet har angivet, ikke overens med det, der er trykt på produktet, gives status ”INVALID".
  6. Eksempel: Korrekt opbevaring for et specifikt produkt.
    • Produkt: Babygrød. Opbevaringsinstruktioner på produktet: Opbevares tørt og lukket. Brug inden 3 dage efter åbning. Opbevares utilgængeligt for børn.
    • Kontrol: Opbevaringsinstruktionerne og sikkerhedsinstruktionen er tydeligt trykt på emballagen
    • Krav: I GS1Trade Sync skal der indtastes "Opbevares tørt og lukket. Opbevares utilgængeligt for børn.".
    • Hvis medlemmets angivelse stemmer overens, gives status "VALID". Hvis instruktionsfelterne er mangelfulde eller forkert indtastet, gives status "INVALID".

2.21 Anvendelsesinstruktioner til forbrugeren (356)

Regel for anvendelsesinstruktioner til forbrugeren 356: ”Skal”-anvisninger, som kræves af hygiejniske/sikkerhedsmæssige grunde eller sædvane, fordi udeladelse kan føre til forkert anvendelse. Feltet må ikke benyttes til kulinariskvejledning eller foreslået tilberedning.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Er der ”Skal”-anvisninger på produktet, skal dette også angives i GS1Trade Sync.
  2. Der tages udgangspunkt i sætninger, der advarer forbrugeren om fare eller ved forkert brug.
  3. Eksempler på sætninger på fødevarer: ”Må ikke nedfryses igen efter optøning”, ”Advarsel: Overdreven indtagelse kan have afførende virkning” eller ”Tænk på at nødder kan sætte sig fast i halsen på små børn".
  4. Eksempler på sætninger på non-food: ”Må ikke anvendes på granit”, kalksten, støbejernsbadekar eller beskadiget emalje”, ”Spray ikke i nærheden af øjne eller ansigt” eller ”Lad ikke produktet være tændt i mere end ti minutter".
  5. Eksempel: Korrektopbevaring for et specifikt produkt.
    • Produkt: Lakrids
    • Anvendelsesinstruktioner på produktet: "Advarsel: Overdreven indtagelse kan have afførende virkning."
    • Kontrol: Denne sikkerhedsadvarsel skal angives i GS1Trade Sync som en anvendelsesinstruktion, da det er en vigtig oplysning for forbrugeren.
    • Resultat: I GS1Trade Sync skal felt 356 indeholde sætningen "Advarsel: Overdreven indtagelse kan have afførende virkning." Hvis sætningen er korrekt indtastet, gives status "VALID". Hvis den mangler eller er indtastet forkert, gives status "INVALID".

2.22 Varebetegnelse (3314)

Regel for varebetegnelse (3314): Der skal angives en varebetegnelse på basisenheder, som er fødevarer. Det må godt angives på ”ikke-fødevarer”, men det er ikke et krav.

Varebetegnelsen er det foreskrevne, regulerede eller generelle produktnavn, der beskriver den sande natur af fødevaren og er tilstrækkelig for præcist at skelne den fra andre fødevarer i henhold tillandespecifikke lovgivninger.

Den fremgår oftest i forbindelse med ingredienslisten.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af produktet. Vi ser, om der står en beskrivende tekst før ”ingredienslisten”. Hvis ikke den står dér, kigger vi efter en beskrivende tekst på samme flade som nettoindhold.
  2. Herefter holder vi den fundne tekst op imod det, som er angivet i felt 3314.
  3. Stemmer det angivne overens med det, vi selv har fundet, gives status ”VALID.
  4. Stemmer det angivne ikke overens med det, vi selv har fundet, så inspicerer vi det, vi har fundet, og giver status ”INVALID".
  5. Eksempel: Chips med smag af løg og ost.
    • Produkt: Chips med smag af løg og ost.
    • Der står før ingrediensliste: ”Kartoffelchips med smag af ost og løg”.
    • Medlemmets angivelse: ”Kartoffelchips".
    • Kontrol: Medlemmets angivelse og det der står før ingredienslisten, stemmer ikke overens.
    • Resultat: INVALID.

3. Produktrelevant data udenfor emballage

3.1 GPC Kategorikode (3122)

Regel for GPC Kategorikode (3122): Den valgte GPC kategorikode i felt 3122 skal nogenlunde passe til den forbrugerenhed, man sidder med, og må ikke kunne knyttes til den ekskluderede definition. Eksempel: hvis det er et frostprodukt, så vælger man ”frostvare” og ikke ”tørvare”.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvilken type produkt vi sidder med.
  2. Ser hvad medlemmet har valgt af GPC-kode, og om den giver mening i forhold til det produkt, som vi sidder med, samt at der er defineret, om det er en tørvare, kølevare eller frostvare.
  3. Giver den GPC-kode, medlemmet har valgt, mening i forhold til produktet, tildeles status ”VALID”.
  4. Giver den GPC-kode, medlemmet har valgt, ikke mening i forhold til produktet, så tjekkes GPC-browseren for at finde en mere passende GPC-kode, og der gives status ”INVALID”, indtil medlemmet har angivet den inspicerede GPC-kode.
  5. VALID eksempel: En færdigret som skal være på køl.
    • Medlemmet har angivet GPC-kode: Komplette færdigretter – ikke spiseklare (kølevare) 10006749
    • Visuel inspektion: Produktet er en færdigret, som har opbevaringsinstruktioner, der angiver: ”Skal opbevares ved maks. +5 grader C.".
    • Sammenligning: Den valgte GPC-kode stemmer overens med produktets kategori og type.
    • Resultat: VALID - Medlemmets valg stemmer overens med instruktionen.
  6. INVALID eksempel: En færdigret som skal være på frost.
    • Medlemmet har angivet GPC-kode: Komplette færdigretter – ikke spiseklare (kølevare) 10006749
    • Visuel inspektion: Produktet er en færdigret, som har opbevaringsinstruktioner, der angiver: ”Skal opbevares ved -18 grader C eller lavere".
    • Resultat: INVALID – Medlemmet skal ændre til Komplette færdigretter – ikke spiseklare (frostvare) 10006748.

3.2 GTIN for produktet indeholdt i denne enhed (3165)

Regel for databærer (3165): GTIN angivet i felt 3165 skal svare til det GTIN, der er angivet på produktet inde i enheden.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af at GTIN angivet i felt 3165 stemmer overens med det GTIN, der er angivet på enheden inde i kolli.
  2. Stemmer det overens gives status ”VALID”.
  3. Stemmer det ikke overens bliver kvalitetstjekket stoppet og medlem kontaktet, da det ofte skyldes en fejlforsendelse.

3.3 Antal af det pågældende produkt indeholdt i denne enhed (3170)

Regel for antal af det pågældende produkt indeholdt i denne enhed (3170): Der angives hvor mange basisenheder, der er i tilhørende kolli.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvor mange produkter, der er angivet til at skulle være i kolli, og hvad der faktisk er i kolli, samt hvad der står på emballage/kolli.
  2. Er det korrekte antal angivet, gives status ”VALID”, men er der angivet et forkert antal, så inspiceres det korrekte, og der gives status ”INVALID”.
  3. VALID eksempel: En kasse med 6 flasker vin.
    • Produkt: En kasse med 6 flasker vin.
    • Medlemmets angivelse: 6
    • Visuel inspektion: Der er præcis 6 flasker vin i kassen, og dette er også tydeligt angivet på emballagen.
    • Resultat: VALID - Det angivne antal stemmer overens med det faktiske antal.
  4. INVALID eksempel: En kasse med 10 poser chips.
    • Produkt: En kolli med 10 poser chips.
    • Medlemmets angivelse i felt 3170: 12.
    • Visuel inspektion: Kolliet indeholder kun 10 poser chips, og dette er også angivet på emballagen.
    • Resultat: INVALID - Det korrekte antal er 10, og medlemmet skal rette angivelsen.

3.4 Mængde eller prisvariabelt produkt (3717)

Regel for mængde- eller prisvariabelt produkt (3717): For kollienheder er GTIN, der begynder med 9, reserveret til mængdevariable enheder. I disse tilfælde skal der være angivet Ja.

På forbruger-/basisenheder med mængdevariable stregkoder (der begynder med f.eks. 26 eller 28) skal der være angivet Ja.

På enheder, der kan variere i størrelse/vægt, men har almindeligt GTIN, kan både Ja og Nej angives.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der er en mængdevariabel stregkode på produktet, hvis Ja, og der er angivet ”Ja” i felt 3717, gives status ”VALID”, hvis angivet Nej, inspiceres til Ja og der gives værdien ”INVALID".
  2. På enheder, der kan variere i størrelse/vægt, men har almindeligt GTIN, gives status ”VALID” lige meget om der angivet ”Ja” eller ”Nej”.
  3. VALID eksempel: Forbrugerenhed med almindeligt GTIN (f.eks. startende med 57).
    • Produkt: En pakke ost, der varierer i vægt (vægt trykt på emballagen), men har et GTIN, der starter med 57.
    • Medlemmets angivelse: Ja.
    • Visuel inspektion: Produktet varierer i vægt, men stregkoden er ikke mængdevariabel.
    • Resultat: VALID - For enheder med almindeligt GTIN, der varierer i størrelse/vægt, er både Ja og Nej acceptable.
  4. INVALID eksempel: Mængdevariabel basisenhed med stregkode, der starter med 26.
    • Produkt: Et stykke kød pakket i plastfolie med en vægtvariabel stregkode, der starter med 26.
    • Medlemmets angivelse: Nej.
    • Visuel inspektion: Stregkoden starter med 26, som bruges til mængdevariable enheder.
    • Resultat: INVALID - Feltet skal rettes til Ja for at blive korrekt.

3.5 Relevant for prissammenligningsgrundlag (2955)

Regel for relevant for prissammenligningsgrundlag (2955): Felt til angivelse af, hvorvidt der skal angives prissammenligningsinformation på enheden ifølge lande specifikke prisangivelsesregler. Prissammenligningen bruges f.eks. på hyldeforkanten til at hjælpe forbrugeren med at sammenligne f.eks. kilopris på produkter.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Kontrol af om det er en forbrugerenhed vi sidder med eller ej.
  2. Er det en forbrugerenhed, skal der altid tastes ”Ja”.
  3. Er det ikke en forbrugerenhed, godkender vi ”Nej” eller ”None".

4. Emballage ekstra og kolli relevant data

4.1 Pakket i salgsklar emballage (3111)

Regel for pakket i salgsklar emballage (3111): Der skal tages stilling til, om ens kollienheder er salgsklar emballage. Kollienheder er salgsklare, når de har perforeringer eller udskæringer, der tillader dem at fremvise basisenheder stående eller liggende i kollienheden. Derudover er bakker pr. definition salgsklare.

Basisenheder/Forbrugerenheder anses altid som pakket i salgsklar emballage.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der er perforeringer eller udskæringer, der gør, at kolliet kan bruges til at fremvise basisenheder.
  2. Er kolliet en bakke er det pr. definition salgsklart.
  3. Rammer en af de nævnte plet på jeres enhed, bliver der inspiceret ”Ja” i dette felt, og det samme skal medlemmet gøre for at få status ”VALID".
  4. Hvis kolliet ikke har perforeringer, udskæringer, eller andre former for måder at fremvise basisenhederne, bliver der inspiceret ”Nej” og det samme skal medlemmet gøre for at få status ”VALID".
  5. Hvis medlemmet har valgt ”Ja” og der ikke er nogle perforeringer i kolli, eller at det på ingen måde fremviser forbruger-/basisenheder, så er produktet ikke salgsklart og der gives status ”INVALID".
  6. VALID eksempel: Kolli med perforeringer.
    • Produkt: En kasse med juicekartoner.
    • Medlemmets angivelse: Ja.
    • Sammenligning: Kassen opfylder definitionen af salgsklar emballage.
    • Resultat: VALID - Medlemmets valg stemmer overens med inspektionen.
  7. INVALID eksempel: Kolli med manglende perforeringer.
    • Produkt: En lukket papkasse med små juiceflasker, uden perforeringer eller udskæringer.
    • Visuel inspektion: Der er ingen måder at fremvise basisenhederne direkte i kassen.
    • Medlemmets angivelse: Ja.
    • Sammenligning: Kassen opfylder ikke definitionen af salgsklar emballage.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal ændre valget til Nej.

4.2 Databærer (3282)

Regelfor databærer (3282): Stregkodetypen/typerne angivet i databærer felt 3282 skal svare til den stregkode, der er angivet på enheden.

Du kan læse om de forskellige stregkodetyper i vores overblik over GS1-standarder.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvilken type stregkode, der er trykt på enheden.
  2. Tjekker at de angivne stregkodetyper stemmer overens med det, vi inspicerer.
  3. Stemmer det overens med de inspicerede gives status ”VALID".
  4. Stemmer det ikke overens med det inspicerede gives status ”INVALID” indtil medlemmet har rettet eller får overskrevet data.
  5. Hvis ikke alle cifre under stregkoden kan fortolkes (f.eks. hvis stregkoden er krøllet, eller tallene er blevet udtværede), kan der ikke foretages nogen kontrol, og medlemmet kontaktes.
  6. VALID eksempel: Sodavandsflaske.
    • Produkt: En flaske sodavand.
    • Visuel inspektion: En EAN-13 stregkode er trykt på flasken.
    • Medlemmets angivelse: EAN-13
    • Sammenligning: Den angivne stregkodetype stemmer overens med den inspicerede.
    • Resultat: VALID - Medlemmets valg er korrekt.
  7. INVALID eksempel: Kasse med frostbær.
    • Produkt: En pakke frostbær med en GS1-128 stregkode.
    • Medlemmets angivelse: EAN-13.
    • Sammenligning: Den angivne stregkodetype stemmer ikke overens med den inspicerede stregkode.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal ændre til GS1-128.

4.3 Emballagetype (1719)

Regel for emballagetype (1719): Der angives hvilken type emballage enheden har, eller det der passer bedst ud fra definitionerne fundet i vores emballageguide.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvilken emballagetype enheden har ud fra billeder linket til kodelisten i emballageguiden.
  2. Holder det inspicerede op mod det, som medlemmet har angivet som emballagetypen.
  3. Kan vi se, at den valgte emballagetype matcher det, vi har inspiceret eller passer med definitionen fra emballageguiden, får den status ”VALID".
  4. Kan vi se, at den valgte emballagetype ikke passer til standarden, så inspicerer vi det, der er korrekt, og der bliver givet værdien ”INVALID”, indtil medlemmet har rettet eller får overskrevet data.
  5. VALID eksempel: Papkasse.
    • Medlemmet har angivet emballagetype: Kasse.
    • Visuel inspektion: Det er en brun, foldet papkasse.
    • Sammenligning med emballageguiden: Emballagen stemmer overens med definitionen af en papkasse.
    • Resultat: VALID - Medlemmets valg stemmer overens med definitionen.
  6. INVALID eksempel: Dåse.
    • Medlemmet har angivet emballagetype: Glasflaske
    • Visuel inspektion: Det er en sodavandsdåse lavet af aluminium.
    • Sammenligning med emballageguiden: Emballagen stemmer overens med definitionen af en aluminiumsdåse og ikke en glasflaske.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal ændre til Dåse for at opnå ”VALID".

4.4 Emballagepant (1777)

Regel for emballagepant (1777): Hvis det er en enhed, der kan pantes, skal der angives hvilken panttype, enheden har. Dette felt kan ignoreres, hvis pant ikke er relevant på ens enheder.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol om der er et pantmærke på enheden, eller om det er en mælke-/ølkasse.
  2. Tjek om den korrekte panttype er valgt. Er den korrekte panttype valgt, gives status ”VALID”. Er den forkerte panttype valgt, gives status ”INVALID".
  3. Er der et pantmærke på enheden, og der ikke er angivet noget i felt 1777, inspiceres den korrekte panttype og der gives status ”INVALID".
  4. VALID eksempel: Sodavandsflaskemed pantmærke.
    • Medlemmet har angivet panttype: A-Pant.
    • Visuel inspektion: Flasken har et A-Pant-mærke (mindre plastflaske til sodavand).
    • Sammenligning: Pantmærket stemmer overens med den angivne panttype.
    • Resultat: VALID - Den korrekte panttype er valgt.
  5. INVALID eksempel: Glasflaske med pantmærke.
    • Medlemmet har angivet panttype: Ingen pant.
    • Visuel inspektion: Flasken har et C-Pant-mærke (stor glasflaske).
    • Sammenligning: Flasken er forkert kategoriseret, da den faktisk har pant.
    • Resultat: INVALID - Panttype skal opdateres til C-Pant.
  6. OBS. genpåfyldelige flasker, som kan blive pantet, men ikke har et mærke, bliver valideret, så længe det er angivet i GS1Trade Sync. Det er f.eks. den klassiske, grønne ølflaske

4.5 Antal enheder: Dybde (3514)

Regel for antal enheder: dybde (3514): Angivelse af hvor mange basisenheder, der er pakket fra fronten af kolli til bagenden af kolli. Dette angives kun, hvis der er et system i det, og ikke hvis basisenhederne ligger rodet. Angives kun for 1 lag ved flere lag. Denne oplysning kan være vigtig i forbindelse med space management.

*Krævet for salgsklar emballage. Valgfrit ved ikke-salgsklar emballage.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvordan basisenhederne i kolliet er pakket, og tjekker om der er et system.
  2. Visuel kontrol af om kolliet er pakket i salgsklar emballage.
  3. Hvis det er pakket i salgsklar emballage, og der er en struktur på basisenhederne i kolliet, bliver der inspiceret, hvor mange der pakket i et lag i dybden.
  4. Herefter sammenlignes det med det, som medlemmet har angivet, og det kontrolleres, om de har angivet det korrekte.
  5. Hvis det, vores medlem har angivet, stemmer overens med det inspicerede, gives status ”VALID".
  6. Hvis det, vores medlem har angivet, ikke stemmer overens med det inspicerede, gives status ”INVALID”, og medlemmet skal rette til inspiceret værdi i GS1Trade Sync for at få ”VALID” status.
  7. VALID eksempel: Åben displaykasse med chokoladebarer.
    • Produkt: En åben displaykasse med 20 chokoladebarer i 2 rækker á 10 (salgsklar emballage).
    • Visuel kontrol: Basisenhederne er pakket systematisk og synligt i et mønster.
    • Medlemmets angivelse: 10.
    • Sammenligning: Antallet af basisenheder i dybden stemmeroverens med inspektionen.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt valgt.
  8. INVALID eksempel: Kasse med 12 glasflasker vin.
    • Produkt: Kasse med 12 glasflasker vin.
    • Visuel kontrol: Basisenhederne er pakket systematisk og i et fast mønster.
    • Medlemmets angivelse: 3.
    • Sammenligning: Medlemmet har angivet antal enheder i bredden i stedet for antal i dybden (4 flasker).
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 4.

4.6 Antal enheder: Bredde (3517)

Regel for antal enheder: bredde (3517): Angivelse af hvor mange basisenheder, der er pakket ved siden af hinanden i kolli (med facing ud mod kunden). Dette angives kun, hvis der er et system i det, og ikke hvis basisenhederne ligger rodet. Angives kun for 1 lag ved flere lag. Denne oplysning kan være vigtig i forbindelse med space management.

*Krævet for salgsklar emballage. Valgfrit ved ikke-salgsklar emballage.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af hvordan basisenhederne i kolliet er pakket, og tjekker om der er et system.
  2. Visuel kontrol af om kolliet er pakket i salgsklar emballage.
  3. Hvis det er pakket i salgsklar emballage, og der er en struktur på basisenhederne i kolliet, bliver der inspiceret, hvor mange der pakket i et lag i bredden.
  4. Herefter sammenlignes det med det, som medlemmet har angivet, og det kontrolleres, om de har angivet det korrekte.
  5. Hvis det, vores medlem har angivet, stemmer overens med det inspicerede, gives status ”VALID".
  6. Hvis det, vores medlem har angivet, ikke stemmer overens med det inspicerede, gives status ”INVALID”, og medlemmet skal rette til inspiceret værdi i GS1Trade Sync for at få ”VALID” status.
  7. VALID eksempel: Åben displaykasse med chokoladebarer.
    • Produkt: En åben displaykasse med 20 chokoladebarer i 2 rækker á 10 (salgsklar emballage).
    • Visuel kontrol: Basisenhederne er pakket systematisk og synligt i et mønster.
    • Medlemmets angivelse: 2.
    • Sammenligning: Antallet af basisenheder i bredden stemmer overens med inspektionen.
    • Resultat: VALID - Medlemmets angivelse er korrekt.
  8. INVALID eksempel: Kasse med 12 glasflasker vin.
    • Produkt: En kasse med 12 glasflasker vin i 3 rækker á 4 flasker (salgsklar emballage).
    • Visuel kontrol: Basisenhederne er pakket systematisk og i et fast mønster.
    • Medlemmets angivelse: 4.
    • Sammenligning: Medlemmet har angivet antal enheder i dybden i stedet for antal i bredden (3 flasker).
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 3.

5. Oprindelse og økologi

5.1 Produktoprindelsestype (2303)

Regel for 2303 Produktoprindelsestype: En kode der beskriver, hvilken type aktivitet der udføres på et produkt f.eks. sidste forarbejdning, tappet i, slagtet i.

Fødevarer hvor der er fastsat obligatoriske krav om mærkning med oprindelse er følgende:

  • Oksekød
  • Svinekød
  • Fjerkræ
  • Gedekød
  • Fårekød
  • Æg
  • Honning
  • Vin og mousserende vin
  • Frugt og grøntsager, der er omfattet af handelsnormer
  • Fisk
  • Ekstra jomfruolie eller jomfruolie
  • Færdigpakkede fødevarer, hvis det kan være vildledende, at de ikke er mærket med oplysningen

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol om der er angivet noget omkring ”Produktoprindelsestype” på produktet.
  2. Hvis det er angivet i GS1Trade Sync, bliver det inspiceret, om det der er angivet på produktet.
  3. Stemmer det overens med det, der er angivet i GS1Trade Sync. Så gives status ”VALID”.
  4. Stemmer det ikke overens med det, der er angivet i GS1Trade Sync. Så gives status ”INVALID”.
  5. Eksempel:
    • På produktet står der: Kød fra grise slagtet i ”Polen”.
    • Medlemmets angivelse: Kød fra grise slagtet i ”Polen”.
    • Visuel kontrol: Alt stemmer overens.
    • Resultat: VALID – Medlemmets angivelse er korrekt.

5.2 Produktoprindelse: Detaljer om oprindelseslandet (2308)

Regel for 2308 Produktaktivitet detaljer: Landekode for aktivitet: Det geografiske område hvori en aktivitet har fundet sted.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol om der er angivet noget omkring ”Produktoprindelsestype” på produktet.
  2. Hvis det er angivet i GS1Trade Sync, bliver det inspiceret, om det der er angivet på produktet.
  3. Stemmer det overens med det, der er angivet i GS1Trade Sync. Så gives status ”VALID”.
  4. Stemmer det ikke overens med det, der er angivet i GS1Trade Sync. Så gives status ”INVALID”.

5.3 Herkomstbeskrivelse (2296)

Regel for herkomstbeskrivelse (2296): Her angives det sted, hvorfra et produkt oprinder, hvis det står specifikt og fremgår af produktets emballage.

Eksempler: Made in Thüringen Mountains, Made in Paris, fra Napa Valley.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol om der står noget på produktet med detaljereret herkomstbeskrivelse.
  2. Herefter tjekker vi, om medlemmet har angivet noget i GS1Trade Sync.
  3. Hvis det, medlemmet har angivet stemmer overens med det, vi har inspiceret på enheden, gives værdien ”VALID”.
  4. Hvis det, medlemmet har angivet, ikke stemmer overens med det, vi har inspiceret på enheden, gives status ”INVALID”.
  5. Står der ikke noget på produktet, og der ikke er angivet noget, gives status ”VALID”.
  6. Eksempel: Pizza fra Italien
    • På produktet er følgende sætning: ”Alle ingredienser undtagen kød stammer fra Firenze”
    • Medlemmet har angivet: ”Alle ingredienser stammer fra Firenze”
    • Sammenligning: Medlem har ikke angivet herkomstbeskrivelse overens med det, der står på produktet.
    • Resultat: INVALID indtil medlem får rettet til ”Alle ingredienser undtagen kød stammer fra Firenze”, så vil det blive VALID.

5.4 Økologisk produkt: Opdrættelsessted (795)

Regel for Økologisk produkt: Opdrættelsessted 795: Angivelse af, hvor landbrugsråvarerne, som produktet er produceret af, kommer fra (Eks. EU-Jordbrug), i henhold til EU-forordning nr. 834/2007. Angivelsen gælder kun for det komplette produkt - ikke for hver enkelt ingrediens.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om produktet har et ”EU-økologi mærke”
  2. Skal kun angives i GS1Trade Sync, hvis produktet har et ”EU-økologi mærke”
  3. Står det på produktet, skal det angives i GS1Trade Sync og skal angives som det står på produktet.
  4. Eksempel:
    • Visuel kontrol af om produktet har et EU-økologi mærke
    • Produkt: Frosne grøntsager
    • Tekst under EU Økologi mærke: Der står under mærket ”EU-Jordbrug”
    • Medlemmet har angivet: ”Ikke EU-jordbrug/EU-Jordbrug”
    • Resultat: INVALID og medlemmet skal rette til ”EU-Jordbrug” For at få VALID.

5.5 Økologisk produktkode (798)

Regel for Økologisk produktkode 798: Koden indikerer indholdet af produktets økologiske status eller en eller flere af produktets bestanddele.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Kontrol af om det er en fødevare.
  2. Ved fødevarer skal feltet altid udfyldes.
  3. Er varen ikke økologisk, skal ”Ikke økologisk (5)” angives.
  4. Er varen økologisk, skal der angives en kodeværdi.
  5. Eksempel:
    • Produkt: Økologiske letmælk.
    • Kontrol: Det er en fødevarer og den økologisk.
    • Medlemmets angivelse: Økologisk.
    • Resultat: VALID.

5.6 Økologisk certificering(4426)

Regel for Økologisk Certificering 4426: Et nummer udstedt for at bekræfte, at noget har bestået økologisk certificering.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om produktet har et ”EU-økologi mærke”
  2. Skal kun angives i GS1Trade Sync, hvis produktet har et ”EU-økologi mærke”
  3. Står det på produktet, skal det angives i GS1Trade Sync, som det står på produktet.
  4. Eksempel:
    • Visuel kontrol af ”EU-økologi mærke”.
    • Der står under mærket: DK-ØKO-100.
    • Medlemmets angivelse: DK-ØKO-50.
    • Resultat: INVALID.

6. Sikkerhed og farligt gods data

6.1 Sikkerhedsdatabladsinformation (2739, 2738, 2658, 2740, 2746)

Regel for sikkerhedsdatabladsinformation 2739, 2738, 2658, 2740, 2746.

2739: GHS-symbol: Beskrivelseskode

  • En kodebeskrivelse af symbolerne, der informerer om sundhedsfarer, fysiske farer og miljøfarer.

 

2738: GHS: Signalord

  • Signalord er advarselstekst, der giver oplysninger om den relative fare, der kan være ved stoffet eller en sammensætning af stoffet. Kan angives som enten Advarsel eller Fare.

 

2658: Sikkerhedsdatablad: Nummer

  • Producentens sikkerhedsdatabladnummer på et produkt.

 

2740: GHS: Faresætning (H-kode)

  • Standardsætninger der beskriver farens natur.

 

2746: GHS: Sikkerhedssætning (P-sætning)

  • Foranstaltninger trykt på en fareetiket for at minimere eller undgå skadelige virkninger. Sikkerhedssætninger der dækker forebyggelse, svar i tilfælde af utilsigtet spild eller eksponering, opbevaring og bortskaffelse.

6.2 GHS: Signalord (2738)

Regel for GHS Signalord (2738): Signalord er advarselstekst, der giver oplysninger om den relative fare, der kan være ved stoffet eller en sammensætning af stoffet. Kan angives som enten Advarsel eller Fare.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der er et signalord fremhævet på produktet.
  2. Er der et signalord fremhævet, skal det angives i GS1Trade Sync, når det fremgår af produktet.
  3. Stemmer det angivet overens med det, der er trykt på produktet, gives status ”VALID”
  4. Stemmer det angivet ikke overens med det, der er trykt på produktet, gives status ”INVALID”
  5. Eksempel: Rengøringsmiddel
    • Produkt: Rengøringsmiddel
    • På produktet er trykt følgende: Advarsel: I TILFÆLDE AFINDTAGELSE: Ring omgående til en GIFTINFORMATION/læge/….
    • Medlemmet har angivet: Advarsel
    • Resultat: VALID.

6.3 GHS-symbol: Beskrivelseskode (2739)

Regel for GHS-symbol Beskrivelseskode (2739): En kodebeskrivelse af symbolerne, der informerer om sundhedsfarer, fysiske farer og miljøfarer.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der et advarselssymbol på produktet.
  2. Hvis produktet har et symbol, der advarer forbrugeren om sundhedsfarer, fysiske farer og miljøfarer såsom: Flamme, ætsende, etc. Så skal det angives i GS1Trade Sync.
  3. Er der intet advarselssymbol til et signalord angives "Intet symbol til rådighed".
  4. Eksempel: Rengøringsmiddel
    • Produkt: Rengøringsmiddel
    • På produktet er der trykt et symbol med en diamant rundt om en flamme.
    • Medlemmet har angivet: Intet symbol til rådighed.
    • Resultat: INVALID –Medlem skal vælge ”Flamme".

6.4 Faresætning (2740)

Regel for faresætning (2740): Standardsætninger tildelt en fareklasse og-kategori, der beskriver farens art. Fx Brandfarlig væske.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der er faresætninger på produktet.
  2. Faresætninger angives kun i GS1Trade Sync, hvis der på produktet er angivet signalord (2738).
  3. Faresætninger angives kun i GS1Trade Sync, hvis de på produktet er angivet ordret som de prædefinerede sætninger
  4. "…” i kodeværdien kan erstatte alle ord.
  5.  Eksempel på faresætning: ”Yderst brandfarlig aerosol".

6.5 Sikkerhedssætning (2746)

Regel for sikkerhedssætning (2746): Foranstaltninger trykt på en fareetiket for at minimere eller undgå skadelige virkninger. For GHS har sikkerhedssætninger været knyttet til hver GHS-faresætning og typen af fare. Sikkerhedssætninger til GHS dækker forebyggelse, svar i tilfælde af utilsigtet spild eller eksponering, opbevaring og bortskaffelse.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om der er faresætninger på produktet.
  2. Sikkerhedssætninger angives kun i GS1Trade Sync, hvis der på produktet er angivet signalord (2738).
  3. Sikkerhedssætninger angives kun i GS1Trade Sync, hvis de på produktet er angivet ordret som de prædefinerede sætninger
  4. ”…” i kodeværdien kan erstatte alle ord.
  5. Eksempel på sikkerhedssætning: ”I TILFÆLDE AFINDTAGELSE: Ring omgående til en GIFTINFORMATION/læge/…".

6.6 Farlig gods: UN-nummer (3691)

Regel for antal enheder: dybde (3514): Her angives det firecifrede nummer, der er tildelt af 'The United Nations Committee of Experts on the Transport of Dangerous Goods' for at klassificere en substans eller en speciel gruppe af substanser. Forkortes UNDG Nummer.

 

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af om produktet har et ”UN-nummer” typisk ved et faremærke på kolli men ikke nødvendigvis.
  2. Skal kun angives i GS1Trade Sync, hvis produktet har et ”UN-nummer".
  3. Står det på produktet, skal det angives i GS1Trade Sync.
  4. Eksempel:
    • Visuel kontrol af ”UN-nummer".
    • Der står på kolli-emballage ved siden af begrænsede mængder-mærke: UN-3090.
    • Medlemmets angivelse: 3090.
    • Resultat: VALID.

7. Dimensioner og vægt

7.1 Måling af dimensioner (3520, 3498, 3492)

Når vi måler produkter, gør vi det ud fra GS1 Package and Product Measurement Standard, som kan findes i sin fulde version her.

Vi gør altid først brug af en CubiScan 125 vægt så vidt det er muligt, derefter håndmåler vi med skydelære, målebånd, etc. hvis det er nødvendigt.

Millimeter rundes altid op til en hel millimeter. F.eks. vil 99,3 mm blive til 100 mm.

Derudover er der forskel på, om der skal måles en ”forbrugerenhed” som typisk er en basisenhed, eller om der skal måles en ”Ikke-forbrugerenhed”, som typisk er en kollienhed.

Kolli, som er pakket i salgsklar emballage, måles som en ”forbrugerenhed”. Dette skyldes, at datamodtagerne og detailhandlen ønsker dette til space management.

Her finder du de specifikke metoder, vi bruger til at måle ”forbrugerenheder" (fra GS1 Package and Product Measurement Standard).

Her finder du de specifikke metoder, vi bruger til at måle ”ikke forbrugerenheder” (fra GS1 Package and Product Measurement Standard).

*Salgsklar kolli bliver målt med samme toleranceforhold som andre kolli og næsten samme regler. De bliver dog målt ud fra deres facing. Det betyder, at bredden er fastsat ud fra den side, som kolli primært fremviser basisenheden fra.

7.2 Bredde (3520)

*OBS her indgår regel for både forbruger- og ikke forbrugerenhed.

Regel for forbrugerenhed (3520): Enhedens bredde skal angives i millimeter (mm). Efter man har fundet ud af enhedens standard front.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden for at finde ud af, hvad der er standard front.
  2. Enheden bliver målt med CubiScan måle-/vejemaskine og håndmålt om nødvendigt.
  3. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3520”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  4. Hvis den er inden for tolerancerne, gives status ”VALID”. Hvis den ikke er inden for tolerancerne, gives status ”INVALID”.
  5. VALID eksempel: Æske chokolade.
    • Produkt: En rektangulær æske chokolade.
    • Standard front: Største forside med produktets logo, navn og nettoindhold.
    • Måling: Målt bredde med CubiScan er 85 mm.
    • Medlemmets angivelse: 86 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi er inden for tolerancen.
    • Resultat: VALID - Angivelsen stemmer overens medinspektionen.
  6. INVALID eksempel: Plastikflaske.
    • Produkt: En rund plastikflaske med sodavand.
    • Default front: Største side med produktets logo, navn og nettoindhold.
    • Måling: Målt bredde med CubiScan er 70 mm.
    • Medlemmets angivelse: 65 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi ligger uden for tolerancen.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette feltet til den korrekte værdi, eller en værdi der ligger inden for tolerancen.

Regel for ikke forbrugerenhed (3520): Enhedens bredde angivet i millimeter (mm). Efter man har fundet ud af enhedens naturlige base, er det den korte side af den naturlige base, der måles som bredde.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden for at finde ud af, hvad der er den naturlige base.
  2. Enheden bliver målt med CubiScan måle-/vejemaskine og håndmålt om nødvendigt.
  3. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3520”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  4. Hvis det er inden for tolerancerne, gives status ”VALID”. Hvis den ikke er inden for tolerancerne, gives status ”INVALID”
  5. VALID eksempel: Kasse med 24 æsker
    • Produkt: En firkantet kasse med 24 æsker.
    • Naturlig base: Den bredeste flade, hvor kassen hviler naturligt.
    • Bredde: Den korte side af den naturlige basemåles som bredde.
    • Måling: Målt bredde med CubiScan er 200 mm.
    • Medlemmets angivelse: 200 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi stemmer overens med målingen.
    • Resultat: VALID - Angivelsen er korrekt
  6. INVALID eksempel: Kasse med glasflasker.
    • Produkt: En kasse med 12 glasflasker.
    • Naturlig base: Bunden af kassen, hvor den hviler stabilt.
    • Bredde: Den korte side af kassen måles som bredde.
    • Måling: Målt bredde med CubiScan er 300 mm.
    • Medlemmets angivelse: 280 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi ligger uden for tolerancen.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 300 mm eller inden for tolerancen

Find reglerne for måling i afsnittet "7.1 Måling af dimensioner 3520, 3498, 3492".

7.3 Højde (3498)

*OBS her indgår regel for både forbruger- og ikke forbrugerenhed.

Regel for forbrugerenhed (3498): Enhedens højde skal angives i millimeter (mm). Efter man har fundet ud af enhedens standard front.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden for at finde ud af, hvad der er standard front.
  2. Enheden bliver målt med CubiScan måle-/vejemaskine og håndmålt om nødvendigt.
  3. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3498”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  4. Hvis det er inden for tolerancerne, gives status ”VALID”. Hvis den ikke er inden for tolerancerne, gives status ”INVALID”
  5. VALID Eksempel: Æske chokolade.
    • Produkt: En rektangulær æske chokolade.
    • Default front: Største forside med produktets logo, navn og nettoindhold.
    • Måling: Målt højde med CubiScan er 121 mm.
    • Medlemmets angivelse: 120 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi er inden for tolerancen.
    • Resultat: VALID - Angivelsen stemmer overens med inspektionen.
  6. INVALID eksempel: Plastikflaske.
    • Produkt: En rund plastikflaske med sodavand.
    • Standard front: Største side med produktets logo, navn og nettoindhold.
    • Måling: Målt højde med CubiScan er 70 mm.
    • Medlemmets angivelse: 75 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi ligger uden for tolerancen.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette feltet til den korrekte værdi, eller en værdi der ligger inden for tolerancen.

Regel for ikke-forbrugerenhed (3498): Enhedens højde angivet i millimeter (mm) efter man har fundet ud af enhedens naturlige base. Det er afstanden mellem den naturlige base af ikke-forbrugerenheden og toppen.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden for at finde ud af, hvad der er den naturlige base.
  2. Enheden bliver målt med CubiScan måle-/vejemaskine og håndmålt om nødvendigt.
  3. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3498”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  4. Hvis det er inden for tolerancerne, gives status ”VALID”. Hvis den ikke er inden for tolerancerne, gives status ”INVALID”
  5. VALID eksempel: Kasse med 24 æsker
    • Produkt: En firkantet kasse med 24 æsker.
    • Naturlig base: Den bredeste flade, hvor kassen hviler naturligt.
    • Højde: Den side, der går op efter konstatering af den naturlige base.
    • Måling: Målt højde med CubiScan er 200 mm.
    • Medlemmets angivelse: 200 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi stemmer overens med målingen.
    • Resultat: VALID - Angivelsen er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Kasse med glasflasker.
    • Produkt: En kasse med 12 glasflasker.
    • Naturlig base: Den bredeste flade, hvor kassen hviler naturligt.
    • Højde: Den side, der går op efter konstatering af den naturlige base.
    • Måling: Målt højde med CubiScan er 340 mm.
    • Medlemmets angivelse: 300 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi ligger uden for tolerancen.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 340 mm eller inden for tolerancen.

Find reglerne for måling i afsnittet "7.1 Måling af dimensioner 3520, 3498, 3492".

7.4 Dybde (3492)

*OBS her indgår regel for både forbruger- og ikke forbrugerenhed.

Regel for forbrugerenhed (3492): Enhedens dybde skal angives i millimeter (mm), efter man har fundet ud af enhedens standard front.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden for at finde ud af hvad der er standard front.
  2. Enheden bliver målt med CubiScan måle/vejemaskine og håndmålt hvis nødvendigt.
  3. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3492”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  4. Hvis det er inden for tolerancerne, gives status ”VALID”. Hvis den ikke er inden for tolerancerne, gives status ”INVALID”
  5. VALID eksempel: Æske chokolade.
    • Produkt: En rektangulær æske chokolade.
    • Standard front: Største forside med produktets logo, navn og nettoindhold.
    • Måling: Målt dybde med CubiScan er 271 mm.
    • Medlemmets angivelse: 270 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi er inden for tolerancen.
    • Resultat: VALID - Angivelsen stemmer overens med inspektionen.
  6. INVALID eksempel: Plastikflaske.
    • Produkt: En rund plastikflaske med sodavand.
    • Standard front: Største side med produktets logo, navn og nettoindhold.
    • Måling: Målt dybde med CubiScan er 70 mm.
    • Medlemmets angivelse: 75 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi ligger uden for tolerancen.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette feltet til den korrekte værdi, eller en værdi der ligger inden for tolerancen.

Regel for ikke forbrugerenhed (3492): Enhedens dybde angivet i millimeter (mm). Efter man har fundet ud af enhedens naturlige base, er det den længere side af den naturlige base på ikke-forbrugerenheden.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Visuel kontrol af enheden for at finde ud af, hvad der er den naturlige base.
  2. Enheden bliver målt med CubiScan måle-/vejemaskine og håndmålt om nødvendigt.
  3. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3492”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  4. Hvis det er inden for tolerancerne, gives status ”VALID” og hvis den ikke er indenfor tolerancerne, gives status ”INVALID”
  5. VALID eksempel: Kasse med 24 æsker
    • Produkt: En firkantet kasse med 24 æsker.
    • Naturlig base: Den bredeste flade, hvor kassen hviler naturligt.
    • Højde: Den side, der går op efter konstatering af den naturlige base.
    • Måling: Målt højde med CubiScan er 200 mm.
    • Medlemmets angivelse: 200 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi stemmer overens med målingen.
    • Resultat: VALID - Angivelsen er korrekt.
  6. INVALID eksempel: Kasse med glasflasker.
    • Produkt: En kasse med 12 glasflasker.
    • Naturlig base: Den bredeste flade, hvor kassen hviler naturligt.
    • Dybde: Den længste af de 2 flade sider efter konstatering af den naturlige base.
    • Måling: Målt dybde med CubiScan er 410 mm.
    • Medlemmets angivelse: 360 mm.
    • Sammenligning: Den angivne værdi ligger uden for tolerancen.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette værdien til 410 mm eller inden for tolerancen.

Find reglerne for måling i afsnittet "7.1 Måling af dimensioner 3520, 3498, 3492".

7.5 Bruttovægt (3556)

Regel for bruttovægt (3556): Man skal angive den reelle, fulde vægt af enheden angivet i gram.

Hvordan bliver det kvalitetstjekket:

  1. Enheden bliver målt på CubiScan måle-/vejemaskine og bordvægt om nødvendigt.
  2. Resultatet af målingen sammenlignes med den angivne værdi i feltet ”3556”, og det kontrolleres, at værdien er inden for tolerancen.
  3. Hvis det er inden for tolerancerne, gives status ”VALID”. Hvis den ikke er inden for tolerancerne, gives status ”INVALID”
  4. VALID eksempel: Flaske sodavand.
    • Produkt: En 1,5 liters sodavandsflaske.
    • Måling: Den samlede vægt målt på Cubiscan er 1620 g.
    • Medlemmets angivelse: 1600 g.
    • Sammenligning: Den angivne værdi er inden for tolerancen på ±- %.
    • Resultat: VALID - Angivelsen stemmer overens med tolerancen.
  5. INVALID eksempel: Dåsetomater.
    • Produkt: En dåse hakkede tomater.
    • Måling: Den samlede vægt målt på CubiScan er 403 g.
    • Medlemmets angivelse: 370 g.
    • Sammenligning: Den angivne værdi er uden for tolerancen på ±- %.
    • Resultat: INVALID - Medlemmet skal rette feltet til den korrekte værdi, eller en værdi der ligger inden for tolerancen.

Ønsker du at downloade vejledningen?

arrow-right-circle
Hent den her

Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.

Har du spørgsmål?
Kontakt os her

Datakvalitetsregler for GS1Trade Exact

Indholdsfortegnelse

Nyeste vejledninger

Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder
Exact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglas
Image ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midten
Transact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på
GLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbol
Logo til Activate service grøn cirkel med grafik af papir med tekst og check-mærker
GTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkode
|
Ikon for læsetid - en mørkeblå cirkel med fire horisontale streger der indikerer tekst
 min
Datakvalitetsregler for GS1Trade Exact
Oversigt over de kontroller og regler, der indgår i kvalitetstjek fra GS1Trade Exact, og de felter, der påvirkes.
This is some text inside of a div block.
Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder
Exact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglas
Image ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midten
Transact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på
GLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbol
Logo til Activate service grøn cirkel med grafik af papir med tekst og check-mærker
GTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkode
|
Ikon for læsetid - en mørkeblå cirkel med fire horisontale streger der indikerer tekst
 min
Sådan bestiller du GS1Trade Packaging og opretter brugere
Guide til bestilling af GS1Trade Packaging og oprettelse af brugere til systemet.
This is some text inside of a div block.
Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder
Exact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglas
Image ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midten
Transact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på
GLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbol
Logo til Activate service grøn cirkel med grafik af papir med tekst og check-mærker
GTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkode
|
Ikon for læsetid - en mørkeblå cirkel med fire horisontale streger der indikerer tekst
 min
GS1Trade Packaging User Guides
Learn how to create and edit your packaging data in GS1Trade Packaging - both components and units.
This is some text inside of a div block.