I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Hvordan opretter du data korrekt til det svenske marked? Her tager vi udgangspunkt i et fødevareprodukt for bedre at beskrive, hvordan relevante ernæringsmæssige oplysninger skal angives ud over de data, som er obligatoriske at angive uanset varetype.
I Sverige har man ligesom her i Danmark en datapool til lagring af varestamdata til de svenske retailere. Den svenske datapool hedder Validoo og ejes af GS1 Sweden. Til Validoo Item (datapoolen) hører ”MyValidoo”, som du skal tilmeldes. Derudover findes en måle- og vejeservice, kaldet Validoo Q-Lab, og det er et krav fra nogle svenske retailere, at vareprøver på de produkter, der oprettes data på, sendes til Validoo Q-Lab med henblik på kvalitetssikring.
Kontakt venligst GS1Trade Sync på gs1tradesync@gs1.dk, hvis du ønsker at modtage en MyValidoo-konto.
Har du spørgsmål angående tilmelding til ValidooQ-Lab, bedes du venligst kontakte GS1 Sweden på telefon +46 8 50 10 10 00 eller på kundservice@gs1.se.
Alle andre spørgsmål vedrørende dataoprettelse og vedligeholdelse af data i GS1Trade Sync til det svenske marked kan stiles til GS1 Denmark.
Al yderligere dokumentation kan frit downloades på GS1 Swedens hjemmeside. Her kan du blandt andet findekodelister, valideringsregler, feltbeskrivelser samt en guide, der beskriver de mange forskellige emballagetyper. Klik her for link til den generelle information.
I det følgende beskrives, hvordan basisenheden oprettes. Basisenheden kan meget ofte sidestilles med den enhed, der sælges til slutforbrugeren i supermarkedet (her også benævnt som forbrugerenheden).
Når du er logget ind, klikker du på knappen <Nyt Produkt>.
Under Grundlæggende data udfyldes felterne 'GTIN', 'Beskrivelse af enhed', 'Landekode for Target Market' samt 'Privat eller public?'.
I sidstnævnte felt vælges først <Privat>, hvorefter feltet 'Datamodtager' udfyldes med GLN-nummer på den virksomhed, der skal have adgang til at se/modtage data. Der skal som minimum angives én datamodtager (senere i forløbet bliver det muligt at angive flere datamodtagere). Data kan naturligvis også sendes som ”public”.
Når felterne er udfyldt som vist nedenfor, klikkes der på knappen <Næste>.
Vælg en Produktkategori (GPC kategorikode) ved at klikke i det tomme felt under feltnavnet.
Skriv på dansk en søgetekst, som passer på produktet, der skal oprettes (her er eksemplet 'Mælk'). Tryk derefter på knappen <Søg>.
Vælg den ønskede GPC Brick kode (Ovenfor er valgt ”Mælk (kølevare)”). Tryk på <Gem>.
Gå videre ved at trykke <Næste>.
Bekræft ved at klikke på <Opret produkt>.
I højre side af systemvinduet ses en tjekliste.
Under hver fejlbeskrivelse ses en knap, der vil føre dig direkte til det felt, som mangler at blive udfyldt. Det kan være en idé at udfylde alle felter ved hjælp af dette fejlfindingsværktøj.
Som det ses i ovenstående skærmbillede, har man fejllisten til højre.
Rækken af basisoplysninger skal udfyldes på følgende måde.
Feltnavn - Udfyldes med
Er produktet en basisenhed?: Ja.
Forbrugerenhed?: Ja.
Forsendelsesenhed?: Nej. Enheden bliver senere pakket i en kollienhed.
Faktureringsenhed?: Nej eller Ja.
Bestillingsenhed?: Nej. Forbrugerenheden er næppe bestillingsenhed. Det er kollikartonen, som er det. Denne emballageenhed oprettes senere.
Producents GLN: Angiv jeres egen virksomheds GLN-nummer.
Producentens navn: Angiv jeres virksomhedsnavn.
Kontaktinformation: GLN: Angiv jeres egen virksomheds GLN-nummer. Alle kontaktinformationer skal kun udfyldes, hvis de fremgår af varens emballage – ellers ikke.
Kontaktinformation: Kontaktnavn: Her angives navnet på virksomheden eller personen, som passer til valget i Kontakttype. Alle kontaktinformationer skal kun udfyldes, hvis de fremgår af varens emballage – ellers ikke.
Kontaktinformation: Adresse: Adressen på virksomheden eller personen, som passer til den valgte kontaktrolle. Alle kontaktinformationer skal kun udfyldes, hvis de fremgår af varens emballage – ellers ikke.
Kontaktinformation: Kontaktrolle: Her skal der vælges en kontaktrolle. Der kan kun vælges mellem forbrugersupport og kundesupport. Alle kontaktinformationer skal kun udfyldes, hvis de fremgår af varens emballage – ellers ikke.
Vedrørende internt varenummer: Felt ”3060 Yderligere produktidentifikation eller kode”… Der er kun krav om at udfylde leverandørens interne varenummer på den enhed, der er bestillingsenhed. Vil man udfylde internt varenummer på alle enheder i hierarkiet, skal numrene være forskellige på hver enhed.
Her kan flere datamodtagere (kunder) tilføjes.
Hvis flere datamodtagere (kunder) skal tilføjes - klik på knappen <Tilføj ny version>.
Skriv eksempelvis en del af et virksomhedsnavn i feltet 'Datamodtager' og vælg den ønskede datamodtager fra drop down-listen.
Klik på <Næste>.
Vælg 'Nyt produkt med data kopieret fra' og hvilken datamodtager, data skal kopieres fra. Tryk til sidst på <Gem>.
Denne procedure skal gentages for hver datamodtager (handelspartner), der skal sættes på.
Hvis produktet indeholder allergener, skal nedenstående felter udfyldes. Der kan listes et ubegrænset antal allergener.
Feltnavn - Udfyldes med
Allergentype: Her findes en kodeliste. Vælg en kode fra denne liste: T4078. Kun de allergener med x i kolonnen ”Used in Sweden” kan vælges.
Tilstedeværelse af allergen: Her må kun vælges ’Indeholder’ eller ’Kan indeholde'.
Her skal du angive typen af stregkodesymbol, som varen er mærket med.
Da GTIN på forbrugerenheden er 13-cifret, skal felterne udfyldes som vist ovenfor.
Hvad feltet Databærer: Stregkodetype må udfyldes med til Sverige fremgår af denne kodeliste: T4310.
Her skal alle felter i nedenstående skema angives. Sørg for at anvende gram som måleenhed for netto-og bruttovægt. Sørg for at vælge millimeter som måleenhed i felterne Dybde, Bredde og Højde.
Her angives detaljer om emballagetypen, forbrugerenheden er pakket i.
Feltnavn - Udfyldes med
Emballagetype: Her udfyldes med en kode/betegnelse fra denne kodeliste: T0137.
Emballagemateriale: Kode: Her angives koden for det MATERIALE, emballagen er lavet af. Oversigt over godkendte koder er meget begrænset. Kun de koder, der er kryds ud for må anvendes. Listen kan ses her: T1188.
Emballagemateriale: Vægt: Her angives vægten af det valgte emballagemateriale i gram.
Her skal du angive det deklarerede ernæringsmæssige indhold, som fremgår af forbrugerenhedens etiket. Herunder ser du, hvordan ernæringsinformationen angives. Hvis flere skal angives end de syv obligatoriske, kan de tilføjes ved at trykke på knappen med tre prikker og derefter <+Tilføj ny gruppe>.
Feltnavn - Udfyldes med
Ernæringsmæssigt indhold: Komponent: Kodeliste med godkendte ernæringstyper kan findes her: T4073.
Målenøjagtighed: Her må kun vælges CIRKA eller MINDRE END.
Ernæringsmæssigt indhold: Værdi (og måleenhed): Angivelsen af værdien af det ernæringsmæssige indhold, fx ”Fedt 1,2 gram”.
Tilberedningstype: Her må kun vælges TILBEREDT eller IKKE-tilberedt, og det er typisk IKKE-tilberedt, der skal vælges.
Ernæringsmæssig basiskvantitet: Værdi: Vælg pr. 100 gram eller pr. 100 milliliter.
Ernæringsmæssig basiskvantitet: Type: Her vælges ”pr. mål” eller ”pr. portion”. Som regel er det ”pr. mål”, der skal vælges.
Holdbarhedsoplysningerne angives som vist herunder. I feltet Minimumholdbarhed fra ankomst [Dage] angives det antal lagerdage, der garanteres som minimum, når varen leveres til kunden. I feltet Minimum holdbarhed fra produktion [Dage] angives den totale holdbarhed i dage fra færdigproduktion/pakning.
Det eneste felt, der skal udfyldes herunder er Varen disponibel fra: dato. I feltet angives, fra hvornår detailkunden kan købe/bestille produktet.
Fødevarens ingrediensliste skal angives på svensk og med svensk sprogkode, som vist herunder. Skriv først "Ingredienser:”. Husk at angive allergener med STORE bogstaver.
Her angives om produktet er mængdevariabelt eller ej. Svares der "ja", skal feltet Variabel vægt: Afvigelsesprocent udfyldes med en procent for, hvor meget nettoindholdet/nettovægten kan variere i vægt.
Feltet Er emballagen markeret returnerbar? Udfyldes med ”Nej” medmindre, der er pantmærke på emballagen.
Herefter udfyldes feltet Dato påtrykt emballage: Formatnavn med, hvordan holdbarhedsdatoen er udtrykt på emballagen.
I feltet Datomærkning på produkt vælges, om holdbarhedsdatoen er ”Bedst før” eller ”Sidste anvendelse”.
I feltet Emballagelabel: Miljø- og emballagemærkning skal angives, hvilken miljømærkning og lignende, der er påtrykt emballagen. Det kan være nødvendigt at tilføje flere mærkningskoder – eksempelvis ’Nøglehulsmærket’, ’EU's økologilabel’, etc.
Tilføjelse af flere mærker sker ved at trykke på knappen <Tilføj en anden gruppe +>.
Feltnavn - Udfyldes med
Er emballagen markeret returnerbar?: Udfyldes med ”Nej” med mindre, der er pantmærke på produktet.
Dato påtrykt emballage: Formatnavn: Her angives, hvordan holdbarhedsdatoen er udtrykt på emballagen. Eksempelvis: dd.mm.yyyy eller ddmmyy.
Datomærkning på produkt: Vælg mellem ”Bedst før” eller ”Sidste anvendelsesdato”.
Emballagelabel: Miljø- og emballagemærkning: Se i denne kodeliste: T3777. Kun de koder, der er markeret med X i listen, må anvendes.
Her angives intrastatnummer og oprindelseslandet på produktet. Intrastatnumre kan fremsøges her.
Findes felterne Varens navn, Funktionelt navn og Varemærke. Det er vigtigt, at man overholder de svenske regler for udfyldelse af disse felter. Reglerne bliver specificeret i tabellen.
I feltet Beskrivelse af størrelse skrives værdien af det deklarerede nettoindhold i varen. Bemærk venligst, at sprogkoden skal være ”Svensk”.
Tabellen viser de felter, der skal udfyldes og hvordan.
Feltnavn - Udfyldes med
Relevant for prissammenligningsgrundlag: Udfyldes med ”Ja”.
Prissammenligning: Mængde: Her angives værdien for nettoindholdet samt gram som måleenhed.
Prissammenligning: Kode for indhold: Her vælges for eksempel ”Per kilogram”. Se i kodelisten, hvilke koder, der kan vælges imellem: T0145.
Angiv minimum- og maksimumtemperaturer samt Temperatur: Typekode.
Som eksemplet viser er der stadig fejl på basisenheden. Disse fejl vedrørende manglende forsendelsesenhed, faktureringsenhed og bestillingsenhed vil forsvinde, når der på enten emballageenheden eller pallen er valgt ”ja” til disse tre felter.
På basisenheden kan man altså ignorere disse tre fejl.
Efter oprettelsen af basisenheden/forbrugerenheden skal emballageenheden (rent kolli) oprettes. Denne enhed er både bestillingsenhed, faktureringsenhed og forsendelsesenhed.
Bemærk venligst, at man IKKE på dette niveau angiver palleoplysninger, idet der efterfølgende oprettes en palle med eget GTIN. (Her skal du gå til 5. Oprettelse af den GTIN-mærkede palle).
Tryk nu på knappen <Opret næste pakkeniveau> for oprettelse af emballageenheden.
Under Grundlæggende data skal du udfylde GTIN på emballageenheden og i feltet Beskrivelse af enhed, at der er tale om en emballageenhed (rent kolli).
Felterne Landekode for Target market, Privat eller public? og Datamodtager er udfyldt med oplysningerne angivet på basisenheden.
Tryk på <Næste>.
Her skal feltet Antal af det pågældende produkt indeholdt i denne enhed udfyldes med antallet af forbrugerenheder, der er pakket i emballageenheden.
I eksemplet er der anført 6 liter mælk i emballageenheden.
Tryk derefter på <Næste>.
Under Bekræftelse tryk <Opret produkt>.
Ved tryk på knappen <Hierarki> ses en grafisk fremstilling af pakkehierarkiet. Du kan navigere mellem enhederne i pakkehierarkiet ved at trykke på enten Emballageenhed eller Basisenhed. Den lyseblå farve indikerer, at du i øjeblikket er på emballageenheden.
Her udfyldes felterne som vist herunder.
Gem data og tryk gerne på knappen <Tjekliste> nederst til højre.
’Tjeklisten’ kommer til syne i højre side af systemvinduet.
Du kan med fordel klikke på knapperne under de enkelte fejlmeddelelser, eksempelvis på <Dybde> hvormed du bliver dirigeret direkte hen til feltet Dybde under ’Dimensioner’, hvor dybden således kan udfyldes.
Alle relevante punkter for de forskellige hierarkienheder vil blive beskrevet.
Feltnavnet Databærer: Stregkodetype skal angives koden for den stregkodetype, som emballageenheden er påtrykt. Oversigt over gangbare koder findes her: T4310. Bemærk venligst, at EAN-13 ikke må vælges, hvis GTIN starter med andet tal end 0. Så er der tale om en ITF-14 eller GS1-128.
Her angives mål og vægt på emballageenheden. Husk at højde, dybde og bredde angives i millimeter, mens brutto- og nettovægt skal angives i gram.
I dette skærmbillede skal man på emballageenheden (kollienheden) vælge, hvilken emballagetypekollienheden er (kasse, karton, æske, bakke, etc.). Derudover skal der angives information om emballage materiale og vægten heraf.
Feltnavn - Udfyldes med
Emballagetype: Vælg en godkendt type fra denne kodeliste: T0137.
Emballagemateriale: Kode: Vælg en kode fra denne kodeliste: T1188. Kun dem markeret med kryds må vælges. Bemærk venligst, at dette felt ikke behøver udfyldelse, hvis kollienheden ikke er forbrugerenhed.
Emballagemateriale: Vægt: Angiv vægten af det ”tomme” emballagemateriale i gram. Bemærk venligst, at dette felt ikke behøver udfyldelse, hvis kollienheden ikke er forbrugerenhed.
Her skal du på alle forsendelsesenheder angive Stablingsfaktor og Stablingsfaktor: Typekode.
Feltnavn - Udfyldes med
Stablingsfaktor: Antallet af kartoner (kolli), der kan stables oven på hinanden.
Stablingsfaktor: Typekode: Her angives en kode for under hvilke forhold stablingsfaktoren er gældende. Er det under transport, eller er det ved opbevaring på et lager/i en butik. Her er et link til de koder, som svenskerne accepterer: T3848. Kun de koder med kryds ud for i listen accepteres.
Feltet Varen disponibel fra: dato udfyldes med den dato, hvorfra kunden kan begynde at bestille produktet. Denne dato skal være lig med eller senere end basisenhedens dato.
Feltet Er emballagen markeret returnerbar? udfyldes med ”Nej” med mindre, der er pantmærke på emballagen. Herefter udfyldes feltet Dato påtrykt emballage: Formatnavn med, hvordan holdbarhedsdatoener udtrykt på emballagen. I feltet Datomærkning på produkt vælges, om holdbarhedsdatoen er ”Bedst før” eller ”Sidste anvendelse”.
I Sverige stilles der krav om, at ethvert pakkehierarki, der oprettes data på til dagligvarehandlen, er udstyret med en palle, der er mærket med sit eget 14-cifrede GTIN. Det er på dette niveau i hierarkiet, at palleoplysningerne angives – og kun på det niveau.
Sørg for at stå på emballageenheden i hierarkiet, og tryk derefter på knappen <Opret næste pakkeniveau>.
Udfyld nedenstående skærmbillede med GTIN på pallen samt vælg Palle i feltet Beskrivelse af enhed.
Tryk på <Næste>.
Her angives, hvor mange emballageenheder (kolli), der er pakket på pallen i det felt, som hedder Antal af det pågældende produkt indeholdt i denne enhed.
Tryk derefter på <Næste>.
Under 'Bekræftelse' tryk på knappen <Opret produkt>.
Felterne herunder udfyldes.
Bemærk, at der ikke skal angives leverandørs interne varenummer, hvis pallen ikke er en bestillingsenhed. Hvis der skal angives et internt varenummer i feltet ”3060 Yderligere produktidentifikation eller kode”, må dette ikke være det samme som på andre enheder i pakkehierarkiet. Tilføj eventuelt P for palle.
Feltnavnet Databærer: Stregkodetype skal angives koden for den stregkodetype, som emballageenheden er påtrykt. Oversigt over gangbare koder findes her: T4310. Bemærk venligst, at der på pallen altid skal vælges GS1-128.
Gem data og gå videre.
Feltnavn - Udfyldes med
Emballagetype: Vælg den emballagetype, der er viklet rundt om pallen. Eksempelvis ”Viklet ind i plasticfilm”. Liste med emballagetyper kan ses her: T0137.
Palletype: Vælg den palletype, som emballageenheden leveres på. Liste med palletyper kan ses her: T2244.
Emballagevægt: Udfyldes med 25000 gram for en 1/1 EUR-palle.
Feltnavn - Udfyldes med
Stablingsfaktor: Da vi befinder os på palleniveauet angives her, hvor mange paller, der kan tåle at stå oven på hinanden. Skrives der 1, betyder det, at pallen ikke kan stables.
Stablingsfaktor: Typekode: Her vælges, under hvilke forhold den angivne stablingsfaktor angives. Om det er under transport, ved opbevaring, etc. Oversigt over godkendte typer findes her: T3848.
I feltet Varen disponibel fra: dato anføres, fra hvornår kunden kan bestille produktet/enheden. Dette tidspunkt må ikke være tidligere end datoen på emballageenheden eller basisenheden.
Feltnavn - Udfyldes med
Antal hele lag indeholdt i enheden: Antal lag på pallen.
Antal enheder indeholdt i et helt lag: Antal kolli/kartoner per lag.
Tryk på knappen <Oversigt over publicering>.
Tryk på knappen <Publicer>.
Under ’Beskeder’ på systemforsiden kan du se en status over de data, du har sendt til det svenske og andre markeder.
Som det ses oven for er data nu accepteret. Der kan gå fra 20 minutter til flere timer, før der kommer svar retur fra den eller de kunder, som har abonneret på data fra leverandøren.
I kolonnen ’Status’ vil status ændres til enten:
Står der ”Rettelser krævet” vil du kunne se en oversigt over de fejl, som skal rettes, før data vil blive accepteret.
Ret disse fejl og publicér data igen
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.