I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Produkter oprettet i GS1Trade Sync kan have følgende status: Ikke inspiceret, gentjek krævet, invalid og valid.
Er du i tvivl om, hvorvidt et af dine produkter er oprettet i GS1Trade Sync? Du kan altid søge på dine produkter med GTIN eller stregkode. Kan du ikke se dit produkt, betyder det, at varen skal oprettes i systemet. Du har mulighed for at bestille en produktoprettelse og kvalitetstjek, eller du kan selv oprette produktet i GS1Trade Sync. Opretter du selv dine produkter, vil de få status ’ikke inspiceret’.
Status ’ikke inspiceret’ betyder at produktet endnu ikke har været kvalitetstjekket hos GS1Trade Exact. For at ændre denne status skal der bestilles tid til et produkt kvalitetstjek og produktet sendes ind til vores GS1Trade Exact afdeling. Her foretages et produkt kvalitetstjek, hvor data på dit produkt sammenholdes med data i GS1Trade Sync. Har GS1Trade Exact tilladelse til at overskrive data vil produktet efterfølgende få tildelt status valid.
Har GS1Trade Exact ikke tilladelse til at overskrive data, vil produktet få status invalid.
Har dit produkt status ’gentjek krævet’ skal der nyt kvalitetstjek til for at status igen bliver ’valid’. ’Gentjek krævet’ betyder at du førhen har haft dit produkt kvalitetstjekket, men har ændret data i GS1Trade Sync. Ændringer i krav for produkt data kan også udløse status ’gentjek krævet’.
Alt efter hvad der er blevet rettet, kræver det et nyt produkt kvalitetstjek eller labelkvalitetstjek
Foretages der ændringer flere gange på et allerede inspiceret produkt, vil det gå fra at have status ’gentjek krævet’ til ’ikke inspiceret’. For at ændre denne status skal der bestilles tid til et produkt kvalitetstjek og produktet sendes ind til vores GS1Trade Exact afdeling.
Status invalid betyder at dit produkt er kvalitetstjekket af GS1Trade Exact, men du mangler at rette produktets data jævnfør den rapport der kan hentes i Trade Sync. Status ’invalid’ er et resultat af at GS1 ikke må overskrive data. Først efter der er foretaget rettelser i GS1Trade Sync vil produktet få valid status.
Status ’valid’ betyder at datamodtagere kan se at produktet er data kvalitetssikret af GS1Trade Exact. Din produkt data nu er klar til dine datamodtagere.
Der er en eller flere valideringsfejl på produktet i GS1Trade Sync, der gør, at GS1Trade Exact-staus ikke kan opdateres korrekt. Når du redigerer produktet, retter fejl og publicerer, vil produktet blive opdateret med den korrekte Exact-status.
Efter publicering vil systemet nogle gange skulle bruge op til 15 minutter, før den korrekte Exact-status fremkommer. Du vil her kunne opleve status "Opdaterer..." Ofte vil den korrekte status komme umiddelbart efter publicering.
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.