8 min.
April 8, 2024
Tekst:
Casper Hindse
Foto:
Nikolaj Ditlev
Christian Christensen kunne ikke længere sidde stille. Efter et iværksættereventyr i Australien havde han fået job i Coop Danmark, men rutinearbejdet kedede ham hurtigt. Da han en eftermiddag scrollede igennem vareporteføljen, hæftede han sig ved plantebaserede drikke. Salget var steget markant.
- Jeg fik et kundeindblik, der er få forundt, og så, at flere og flere købte plantedrikke, siger den i dag 58-årige stifter og CEO i Dryk.
- Jeg opdagede, at ét firma sad på 96 % af markedet i Danmark. Det lød svært at udfordre dem, derfor fristede det også - det er jo netop, når noget er svært, at du virkelig lærer.
Hjemme foreslog han sin hustru dette iværksættereventyr, og hun var med. Uden erfaring gik de i gang, og få år senere er Dryk nu en succes. Deres plantedrik skummer i kaffen i Lagkagehuset, Riccos Kaffebar og Coffee Collective, og sælges i blandt andet Singapore, Polen, Holland, Grækenland, Taiwan og Kina.
OM DRYK
Dryk har været learning by doing. Oprindeligt skulle virksomheden hedde 'Mølk', men navnet lå for tæt op ad det koprodukt, de fleste danskere kender. Få timer før registreringen faldt valget på 'Dryk', som skulle betyde 'sund drik' på gammelt dansk.
Parret bestilte den mindst mulige ordre af plantedrik. Én million kroner lød fakturaen på. Parret besluttede sig for at rykke fra Nordsjælland til øens billigere og sydligere del, så pengene også ville stemme på længere sigt.
- Vi havde bare et lille problem - vi havde ingen kunder endnu, siger Christian Christensen med et smil.
De kastede sig ud i det, der i iværksættersprog kaldes 'kold kanvas'-salg. Salg salg salg. Dryk talte om værdier og bæredygtighed, og cafeerne var klar, men så ramte coronanedlukningen. Så eventyret slog et sving, allerede inden det for alvor var begyndt i 2020.
- Her kom vores værdier virkelig i spil. Vi begyndte at sælge online, og danskerne tog godt imod det. Det sagde mig, at vi havde fat i det helt rigtige.
Dryk har været learning by doing. Oprindeligt skulle virksomheden hedde 'Mølk', men navnet lå for tæt op ad det koprodukt, de fleste danskere kender. Få timer før registreringen faldt valget på 'Dryk', som skulle betyde 'sund drik' på gammelt dansk.
Parret bestilte den mindst mulige ordre af plantedrik. Én million kroner lød fakturaen på. Parret besluttede sig for at rykke fra Nordsjælland til øens billigere og sydligere del, så pengene også ville stemme på længere sigt.
- Vi havde bare et lille problem - vi havde ingen kunder endnu, siger Christian Christensen med et smil.
De kastede sig ud i det, der i iværksættersprog kaldes 'kold kanvas'-salg. Salg salg salg. Dryk talte om værdier og bæredygtighed, og cafeerne var klar, men så ramte coronanedlukningen. Så eventyret slog et sving, allerede inden det for alvor var begyndt i 2020.
- Her kom vores værdier virkelig i spil. Vi begyndte at sælge online, og danskerne tog godt imod det. Det sagde mig, at vi havde fat i det helt rigtige.
Da Danmark genåbnede, stod det klart, at Dryks plantedrik rakte ud over landets grænser.
- Vi hører til på eksportmarkedet. Vores produkt er for godt og for dyrt til kun at være på det danske marked, siger Christian Christensen.
Flere spillere er siden kommet til, men Dryk fokuserede fra start på at tænke globalt.
- Efter nedlukningerne kunne vi se, at vi måtte søge ud. Vi havde korte betalingsbetingelser, så vi måtte skalere op. Derfor søgte vi distributører, der kunne tage en hel lastbilfuld frem for få kasser, forklarer han.
Dryk satsede på annoncering i Holland, Tyskland og Polen i 2021, hvilket hurtigt gav resultater.
- Det første år omsatte vi for 1,8 millioner kroner, derefter 7,8 millioner, så 11,8 millioner og sidste år mellem 17 og 18 millioner. I år går vi efter 27 millioner. Det er en forretning, der er til at forstå.
Da verden åbnede igen efter nedlukningerne, kunne vi hurtigt se, at vi måtte søge ud, fordi det danske marked ikke var stort nok.
GS1'S ROLLE
Hvis der er ét land, mange danske iværksættere kigger efter, når de skal sende deres virksomhed i vejret, er det Kina. Dog er det en svær nød at knække, men Dryk har hurtigt fået fodfæste.
Efterspørgslen på bæredygtige produkter har gjort vejen kortere.
– Eftersom vores kunder er blevet større, stiller det endnu flere krav til os om at kunne levere bedre og hurtigere. Vi sender hele lastbiler til Holland hver tredje uge, og det betyder, at vi skal kunne betale og skalere op. Her er Kina et særligt tilfælde, fordi markedet er så stort, siger Christian Christensen og fortsætter:
- Når du har tænkt stort og satset på værdier i markedsføringen, er det nemmere at levere til Kina, fordi markedet driver infrastrukturen. Hvis jeg skal sende to containere til Shanghai, er alt organiseret, så det går let. Der er færre fødevarekrav end i andre lande, men det stiller krav til, at vi er skarpe på kvalitet og værdier i Dryk.
For at holde sig ajour med sig selv har Dryk derfor taget flere initiativer. Blandt andet har virksomheden indgået et samarbejde med Den Danske Naturfond. For hvert solgte produkt i Skandinavien donerer de et beløb, der svarer til arealet på bunden af en Dryk-karton – hvilket samlet set bliver til en hel del fri natur.
Samtidig har GS1’s stregkoder spillet en afgørende rolle for Dryks vækst.
– Oprindeligt kendte jeg intet til GS1, så vi købte bare en nummerserie. Men jeg opdagede hurtigt, hvor meget supporten fra GS1 betyder. Det er nemt at genkende vores produkter, fordi GS1 sørger for, at vi har en nummerplade, når vi skal ud og køre i verden, siger Christian Christensen:
– Jeg er ikke selv den store tekniker eller bilagsmand, og her sparer et system som GS1Trade Sync os meget tid. Samtidig er GS1’s kundeservice fabelagtig - man får lov til at være dum og spørgende. Jeg er sikker på, at GS1 har været en afgørende faktor for vores hurtige internationale vækst.
Da verden åbnede igen efter nedlukningerne, kunne vi hurtigt se, at vi måtte søge ud, fordi det danske marked ikke var stort nok.
GS1'S ROLLE
Del historien med en ven
Nyeste medlemshistorier