5 min.
Tekst:
Karen Gahrn
Foto:
Erik Nylund
1. Produceringen
Flasken produceres og sælges til en drikkevareproducent, som fylder flasken, trykker en etiket med en GS1-stregkode på og registrerer den hos Dansk Retursystem.
2. Salget
Flasken sælges til butikken, hvor en tørstig forbruger bliver fristet og lægger flasken i indkøbskurven. Stregkoden bruges, når forbrugeren betaler. Samtidig betales der pant for flasken.
3. Afleveringen
Den tomme flaske bliver afleveret i Dansk Retursystems flaskeautomat. Her scannes stregkoden, pantmærket og flaskens form (for at hindre snyd med pantmærker).
4. Registreringen
Når flasken er kørt gennem automaten, bliver den registreret på stregkode og sorteret ned i et kar (hvis det er plastflasker eller dåser) eller ud på et bord (hvis det er glasflasker).
5. Optællingen
Da alle flasker er registreret med stregkode i returautomaten, ved Dansk Retursystem, hvor mange flasker og dåser der er modtaget i returautomaten, og derfor også hvor mange der skal hentes.
6. Afhentningen
Chaufføren fra Dansk Retursystem henter karrene og kører dem til en af Dansk Retursystems to fabrikker, hvor flasker og dåser sorteres i hver sin materialetype (plast, aluminium og glas), inden de sendes til genbrug.
7. Genfødslen
Hos de såkaldte "oparbejdere" smeltes aluminium, plast og glas om til nye dåser og flasker – og deres liv begynder forfra.
INSPIRATION TIL UDLANDET
Som dansker er det nemt at glemme, at Dansk Retursystem ved sin grundlæggelse var en af de første af sin slags i verden. Over to årtier senere er det stadig let at glemme, at et retursystem endnu ikke er at finde i mange af vores nabolande.
GS1 Denmark mærker den stigende efterspørgsel efter systemer for returpant, når GS1’s søsterkontorer kontakter GS1 Denmark for viden og sparring. Eksempelvis har det tyrkiske miljøministerium bedt GS1 Turkey om at kortlægge, hvordan GS1-standarder understøtter retursystemet i Danmark, med henblik på at etablere et lignende system.
Del historien med en ven
Nyeste medlemshistorier