8 min.
April 12, 2023
Tekst:
Rasmus P. V. Jacobsen
Foto:
Nicolaj Ditlev
Amazon står for 30 % af Tysklands digitale omsætning. Mange tyskere er "Amazon Prime"-medlemmer med gratis fragt og lynhurtig levering. Flere har også Amazon som startside i deres browser.
Amazon er en gigant, som CEO i Australian Bodycare, Jan Kruse Hansen og resten af holdet er dybt engagerede i.
Australian Bodycare har via Amazon udviklet sig til en online eksportsucces - hvor flere af deres hudplejeprodukter ligger i top-10 over de mest populære varer.
I 2016 havde Jan Kruse Hansen brugt godt et år på, at Australian Bodycare, som han og nogle investorer havde købt året forinden, havde et solidt og unikt produktprogram. Men den online tilstedeværelsen var stort set ikke eksisterende.
Dog havde de fundet ud af, at mange forbrugere brugte Google, når de søgte information om hudlidelser – og var man til stede i Googles søgeresultater, var man tættere på forbrugeren og dermed et potentielt salg.
De implementerede et hjælpeunivers med udgangspunkt i hudproblemer på deres hjemmeside - godt 200 artikler senere var de klar til at relancere i Danmark.
– Vi rankede hurtigt på de mest relevante søgninger i Google – og heldigvis konverterede den trafik også til salg, siger Jan Kruse Hansen.
- Vi arbejdede desuden med retargeting-annoncer. De, der havde besøgt vores hjemmeside uden at gennemføre et køb, blev mødt af produktreklamer til lige nøjagtig deres hudproblem.
VIDSTE DU AT:
Efter stor succes i Danmark, begyndte Australian Bodycare i 2019 for alvor at fokusere på eksport.
De havde en fornemmelse af, at taktikken fra det danske marked, var skalerbar. Det var trods alt de samme hudproblemer, man havde på tværs af landegrænser, og informationssøgningen foregik på samme måde – via Google.
Metoden var enkel: oversæt indhold og kør samme digitale strategi.
- Fra 2017 til 2021 vækstede vi samlet set med over 50 procent om året, og det skyldtes i høj grad vores digitale strategi og tilgangen til markederne, siger Jan Kruse Hansen.
Efter stor succes i Danmark, begyndte Australian Bodycare i 2019 for alvor at fokusere på eksport.
De havde en fornemmelse af, at taktikken fra det danske marked, var skalerbar. Det var trods alt de samme hudproblemer, man havde på tværs af landegrænser, og informationssøgningen foregik på samme måde – via Google.
Metoden var enkel: oversæt indhold og kør samme digitale strategi.
- Fra 2017 til 2021 vækstede vi samlet set med over 50 procent om året, og det skyldtes i høj grad vores digitale strategi og tilgangen til markederne, siger Jan Kruse Hansen.
De forsøgte sideløbende at komme igennem til et par tyske butikskæder, men uden held.
– Vi gik lidt rundt om det tyske marked. Vi vidste, at vi var gode til digital markedsføring og søgemaskineoptimering, og derfor var der jo pludselig ikke så langt over til Amazon, som var – og stadig er – kæmpestor i Tyskland, siger Jan Kruse Hansen.
De besluttede at lære ’amazonsk’ og fik relativt hurtigt en del produkter i top-10. Og så tiltrak de de samme butikskæder, som tidligere havde ignoreret dem.
- Rossmann, der har 2.300 butikker i Tyskland alene ringede nu selv og sagde, at de var interesserede i en snak. Vi hoppede i bilen og kørte til Tyskland, og et halvt år senere stod vores produkter på deres hylder.
Så gik Australian Bodycare ind i Holland, Belgien og Østrig. I Benelux-landene, hvor Amazon er en forholdsvis ny spiller, startede de op på Bol.com, der er den helt store online handelsplatform der.
Der bliver stadig skrevet massevis af artikler og optimeret på eksisterende indhold, ud fra hvordan hvert enkelt stykke indhold performer.
– I dag er konkurrencen blevet væsentlig større, så det er klart til vores fordel, at vi gik så forholdsvis tidligt i gang med at tænke online markedsføring og positionering.
Del historien med en ven
Nyeste medlemshistorier