The Global Language of Business
Kontakt os

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

NyT FRA GS1

RFID hitter hos Disney, Delta Airlines og LEGO

1.10.2020
|
Signe Poulsen
Logistik logo lyseblå cirkel med grafik af lastbil
Healthcare logo himmelblå cirkel med grafik af hjertepuls
Detail logo grøn cirkel med grafik af indkøbsvogn
Image ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midten
GS1 Trade Packaging ikon - grøn cirkel med  illustration af en åben papkasse
Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder
Exact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglas
GLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbol
GTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkode
Transact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på

Hvorfor skal man indføre RFID i sin forretning? For eksempel for at forbedre brugeroplevelsen. Det viser mange cases. Især fra USA, som er stedet vi i særlig grad kan hente inspiration og beviser for, at RFID kan tilføre værdi til forretningen.

Det handler om at skabe en bedre brugeroplevelse

For eksempel bruger Disney World RFID i de armbånd, der er adgangspas til stedet. På den måde forbedres brugeroplevelsen, fordi det blandt andet bliver nemt at åbne sit hotelværelse, sætte madindkøb til sin regning og tjekke ind ved forlystelser.

For Delta var målet at forbedre sikkerheden for passagererne og effektivisere arbejdsgangene i forbindelse med at redningsveste skal tjekkes for udløbsdato. For hele Deltas flåde betød det visuel inspektion af ca. 140.000 redningsveste om året og talløse mandetimer. Med RFID-tags på hver redningsvest tjekker personalet nu et helt fly på mindre end et minut og er samtidig sikre på, at sikkerheden er i top.

Hos LEGO indgår RFID i børnenes oplevelse, når de spiller Dimensions-spillet. Her forbindes den virtuelle spilverden med den fysiske gennem figurer med indbyggede RFID-tags. Når disse placeres på en game pad, introduceres karakteren i spillet.

Amerikanske trends i et dansk perspektiv

Især i den amerikanske detailhandel har man taget RFID til sig, og det er god inspiration til danske virksomheder:

Det, man har opdaget i USA er, at man ikke behøver at rulle en RFID-løsning ud i hele forsyningskæden for at opnå ROI. Faktisk er det nok at bruge tags ude i butikken. Her kan man forbedre brugeroplevelsen med bedre on-self-availability, bedre lagerstyring og tyverisikring – alt sammen baseret på tagging af hvert beklædningsstykke”, fortæller Morten Pedersen fra Teknologisk Institut.

”I USA bruger 50% af beklædningsbutikkerne RFID, og stigningen i antallet af taggede items er kraftig: I 2014 var der 4 milliarder, og her i 2016 er der 16 milliarder. Det giver et fint grundlag for butikkerne, så man ikke længere sidder fast i hønen-og-ægget situationen, hvor detailhandlen venter på, at producenterne går i gang med at tagge, og producenterne venter på, at handlen går i gang med at bruge tags til noget. Alt i alt kan man sige, at RFID i USA får den opmærksomhed, det fortjener, når man ser på dets potentiale til at skabe en bedre brugeroplevelse og øget salg,” fortæller Morten.

Mark Thomson, Zebra Technologies, mener, at det i dag ikke er detailhandlen, der er driver for udviklingen, men derimod forbrugerne: ”Forbrugerne vil have samme indkøbsoplevelse i butikken, som de har på eksempelvis Amazon, hvor man blandt andet har let adgang til at se lagerstatus og få forslag til matchende produkter.”

Vidste du at…                                                          

Danskerne ligger nr. 2 i verden, når det gælder at omgive os med produkter, der er forbundet med hinanden og/eller internettet (Internet of Things): 32,7 produkter per 100 indbyggere. Vi er kun slået af koreanerne på dette punkt.

GS1-services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Packaging

GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.

Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

Seneste nyt