The Global Language of Business
Kontakt os

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

NyT FRA GS1

Hvad er problemet med interne varenumre?

8.5.2019
|
Malene Andersen
Logistik logo lyseblå cirkel med grafik af lastbil
Healthcare logo himmelblå cirkel med grafik af hjertepuls
Detail logo grøn cirkel med grafik af indkøbsvogn
Image ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midten
GS1 Trade Packaging ikon - grøn cirkel med  illustration af en åben papkasse
Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder
Exact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglas
GLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbol
GTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkode
Transact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på

Uanset hvad du sælger eller hvor, har du brug for at nummerere dine produkter: Både til brug i dine egne systemer – og for dine kunders skyld, så I kan kommunikere uden misforståelser om ordrer og leverancer. Og her kan interne varenumre stikke en kæp i hjulet.

”Mit varenummer er da helt logisk”

Vi oplever ofte, at virksomheder – både små og store – har defineret interne varenumre baseret på, hvad der er logisk for dem. Numrene har forskellig længde og indeholder måske både tal og bogstaver. Eksempelvis:

  • For kageproducenten angiver det sidste ciffer smagsvariant
  • For webshopejeren angiver det første ciffer produktkategori

Det er helt forståeligt, at man definerer varenumre på den måde – men er det smart i det lange løb?

For det, der er logisk for jer, er temmelig sikkert ikke gennemskueligt for alle andre. Og I skal tage i betragtning, at jeres kunde sandsynligvis også køber ind fra andre leverandører. Oven i hatten er det administrativt besværligt at skulle kunne håndtere et varenummer som ikke har et standardformat.

Hvor stor er risikoen for forveksling?

Du tænker måske: ”Hvad er risikoen for, at nogen andre har fundet på lige det samme varenummer som mig? Der er jo mange kombinationsmuligheder”.

Faktum er, at det er en daglig hændelse, at forvekslinger sker, både i fysiske butikker og i webshops. Eksempelvis sker det, at en bøtte leverpostej bliver scannet ind som et garnnøgle. Eller at kunden tror, han bestiller 10 stk. æblejuice, men får leveret 10 kolli æblejuice.

Konsekvensen af forvekslingen varierer fra irritation til omfattende økonomiske øretæver.

Når der derimod anvendes standardiserede varenumre (GTIN) mellem parterne, vil der være et unikt GTIN-nummer på enkeltstyk og på kolli. Det sikrer korrekt bestilling i forhold til indkøbsaftale eller ordre, og det sikrer, at det rigtige produkt plukkes og forsendes.

Hvad er hverdagens fix?

Hver dag skal varer bestilles, plukkes, leveres, faktureres og sælges. Så hvad er hverdagens ”fix”?

I mange virksomheder ”mapper” man i sine systemer varenumre til forskellige kunder. Så virksomheden har sit eget, interne varenummer og i tillæg en note om, hvilke numre kunde A, B og C bruger til dette produkt. Dette kan betyde, at producenten skal håndtere mange interne varenumre for den samme vare.

Og det er bestemt ikke et drømmescenarie, for det er en proces, der både er besværlig og følsom over for fejl.

Unikhed fjerner tvivl

Standarder sikrer unikhed, og unikhed er ikke kun vigtig ift. at få nøjagtig det, man har bestilt. Lovkrav om bl.a. sporbarhed stiller stigende krav til, at produktinformationer entydigt kan tilgås i en database på basis af et varenummer. Nummeret er altså nøglen, der åbner den helt rigtig boks med data. Det siger sig selv, at her bliver unikhed ikke bare nice-to-have, men need-to-have:

  • Præcis hvilken slags rosiner skal tilbagekaldes?
  • Præcis hvilket hofteimplantat fik Fru Jensen? Og hvilken størrelse var det nu lige?

Unikhed fjerner tvivl: Med et standardiseret GTIN-varenummer åbner man altid den samme, korrekte boks.

Standarder gør dig uafhængig

Fordi GS1-standarder er så udbredte i den globale handel og sundhedssektor, er mange it-systemer bygget på dem. Hvis du bruger GTIN-varenumre, øger du altså sandsynligheden for, at dine varenumre kan fungere i flere systemer – fx hvis du vil skifte it-system eller skal udveksle data med en partner.

Så hvad er konklusionen?

Interne varenumre bør være præcis det, de siger, de er, nemlig: Interne.

GS1-services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Packaging

GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.

Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

Seneste nyt