The Global Language of Business
Kontakt os

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

NyT FRA GS1

RFID: Mirakelkur eller spild af tid?

2.2.2019
|
Mads Kibsgaard, Standard & Relations Manager, GS1 Denmark
Logistik logo lyseblå cirkel med grafik af lastbil
Healthcare logo himmelblå cirkel med grafik af hjertepuls
Detail logo grøn cirkel med grafik af indkøbsvogn
Image ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midten
GS1 Trade Packaging ikon - grøn cirkel med  illustration af en åben papkasse
Trade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinder
Exact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglas
GLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbol
GTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkode
Transact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på
No items found.

Da RFID først kom på banen i detailsammenhæng for ca. 10 år siden, blev teknologien af nogle ført frem som noget lig Lucky Luke-karakteren Doc Doxeys magiske eliksir, der efter sigende kurerer alt. Det viste sig, ligesom Doc Doxeys eliksir, ikke at være tilfældet. Men det betyder ikke, at RFID er uvæsentlig: RFID lønner sig, som casen Moods of Norway viser.


Ingen mirakelkur hos Moods of Norway, men…

På trods af ikke at kunne leve op til statussen som mirakelkur, har RFID stadig formået at forbedre forsyningskæder i flere industrier – heriblandt tekstil- og beklædningsindustrien.

Et eksempel er Moods of Norway, det norske tøjmærke og detaillist, som har oplevet stor effektivisering af intern logistik, lagerstyring og nethandel ved at bruge RFID-tags.

Moods of Norway og GS1 Norway iværksatte i 2013 et pilotprojekt, som var så succesfuldt, at man i august 2014 begyndte arbejdet med en total implementering af RFID i alle kædens butikker. Dette arbejde afsluttedes allerede med udgangen af september samme år, og man har lige siden videreudviklet systemet – og høstet fordelene.

100% nøjagtigt lageroverblik – på en brøkdel af tiden

Blandt resultaterne kan nævnes, at Moods of Norways butikker oplevede, at man nu kunne tjekke lagerbeholdningen på én time – noget der førhen tog 30 timer. Derfor kan butikkerne nu tjekke lagerstatus hver uge.

I tillæg har introduktionen af RFID medført, at butikkerne oplever tæt på 100% nøjagtighed ift. lagerbeholdning. Til sammenligning oplever butikker uden RFID typisk en nøjagtighed på under 70%.


Webshoppen blev mulig

Den øgede kontrol af lagerbeholdningen gjorde det desuden muligt for Moods of Norway at åbne for online salg fra individuelle butikkers lagre. Tidligere ville dette ikke kunne have ladet sig gøre, da de enkelte butikker i kæden ikke havde tilstrækkelig viden om deres lager.


Kundeservice-fordele for store og små net-handlere

Moods of Norway er et godt eksempel på en virksomhed, som har oplevet markante forbedringer efter at have indført RFID i sin forsyningskæde. Moods of Norway er en større virksomhed, men størrelse er ikke et kriterie for at få glæde af RFID. Generelt ses det, at den øgede nøjagtighed i lagerbeholdning, som RFID medfører, gavner både store og små, særligt i forbindelse med nethandel.

”Hurtig leveringstid for mindre leverancer er det, som kunderne kræver, og det fordrer et stensikkert, real-time overblik over ens lager – og her giver RFID virksomhederne det nødvendige fundament, for at kunne sikre en optimal kundeoplevelse”, fortæller Mads Kibsgaard, Supply Chain Specialist i GS1 Denmark.


Kom i gang med jeres eget RFID-projekt

”GS1 leverer standarder for, hvordan RFID-tagging bør ske, og som medlemsorganisation er vi altid på udkig efter tiltag, der kan skabe værdi for vores medlemmer. Derfor vælger vi nu at sætte fokus på anvendelsen af RFID i forskellige industrier med det formål at informere vores medlemmer om mulighederne, som RFID bringer med sig”, fortæller Mads.

”Derfor har vi brug for medlemmer, som kunne tænke sig at udforske brugen af RFID i egen organisation. Vi vil derfor gerne opfordre medlemmer til at tage kontakt til os, hvis de fx har interesse for et RFID-projekt, har brug for sparring omkring emnet, eller blot ønsker er høre nærmere”, slutter Mads.


Vil du vide mere?

Kontakt Mads Kibsgaard på telefon 39 16 90 08 eller mail mki@gs1.dk.

Læs mere om RFID

GS1-services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Packaging

GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.

Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

Seneste nyt