I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Visse globale markedspladser har i nogen tid krævet, at produkter oprettes med GTIN-varenummer, for at de kan blive vist og solgt. Men hvorfor egentlig dette krav til leverandøren?
Markedspladserne har tusindvis af mindre leverandører, og for mange af dem er produktidentifikation en ny verden, som det i første omgang er svært at se værdien af.
Men der er naturligvis gode grunde til kravet om at bruge GTIN-varenumre, når man skal sælge på bl.a. eBay, Amazon, Google Shopping og Alibaba – og motivation for leverandørerne, for med præcis og unik identifikation af en vare kan man øge salgstal.
Markedspladserne er presset til konstant at arbejde på at forbedre brugeroplevelsen for online shoppere, som forventer nemt at kunne finde og sammenligne produkter.
Og det kan man med GTIN-varenumre, som er de tal, der står under stregkoden på bl.a. mælkekartonen.
Grundlæggende gør den unikke identifikation, at både markedsplads og kunde kan finde præcis det produkt, hun leder efter. Eksempelvis kan der let skelnes mellem forskellige varianter af et produkt, fx hørtørreren på 2200 Watt og den på 1800 Watt, eller skjorten i str. 42 i sort eller mørkeblå.
Generelt belønner markedspladserne leverandører, der bruger GTIN med større eksponering i varekataloger og bedre placering i søgeresultater og annoncer. Desuden ser man en generel effekt på søgemaskiner som fx Google og Bing af at oprette sine produkter med GTIN.
Google angiver selv, at sælgere, der har føjet korrekte GTIN-værdier til deres produktdata, har oplevet, at deres konverteringsrater stiger med op til 20%.
Det er afgørende for Google, at shopperne skal blive præsenteret for netop de ting, som de har interesse for, og derfor optimerer de deres algoritme med det for øje.
Til optimeringen bruger Google Shopping den præcise produktidentifikationen til at kunne matche shopperens søgeord med de bedst svarende produkter og til at kunne sammenligne produkter fra flere forhandlere, når der vises annoncer. På den måde øges kundens oplevelse af at modtage relevante tilbud.
”Nu er den hellige grav jo ikke velforvaret, bare fordi en shopper har fundet frem til dit produkt. Derfra handler det om, at give din mulige kunde lige præcis den viden, der skal til for at visningen bliver til et køb”. Det mener Morten Buch, Head of FMCG and Services i GS1 Denmark.
”Virksomheder som Google og Alibaba er altid på udkig efter data, de kan have tillid til. Og indtil videre har det udløst at Alibaba har tilsluttet sig GDSN netværket, hvor de kan hente netop sådanne data – data som leverandørerne selv har oprettet. Fordi de er gået med i GS1-samarbejdet, har de også mulighed for løbende at gøre deres indflydelse gældende efterhånden som de får brug for flere data. Og det er den vej vi ser udviklingen gå: Flere produktinformationer ønskes af forbrugerne. Faktisk har alle fire valgt at gå ind bestyrelsen for GS1's globale arbejde. Vi må ikke undervurdere betydningen af, at vores standarder følger med udviklingen og nye handelsformer. Derfor er vi rigtig stolte og at disse fire globale giganter har valgt at gå ind i GS1's globale bestyrelsen, så de kan hjælpe os med at sikre dette”.
Alt dette betyder, at det er meget risikabelt at udstyre sine produkter med ”lånte fjer”, dvs. GTIN-varenumre taget fra andre produkter. Det giver misforståelser og fejlagtige informationer til kunden – alt andet end en god oplevelse.
Hvis du videresælger produkter, kan man ofte finde GTIN under stregkoden på pakningen. Hvis du mangler GTIN-varenumre til dine produkter, kan du altid få dem hos GS1.
Kontakt vores medlemsservice og få vejledning i, hvordan du kommer i gang med GTIN-varenumre, så du kan sælge på Google Shopping, eBay, Amazon og Alibaba.
GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.
Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.
GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.
GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.
GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.
Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.
GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.
Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.
GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.
GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.
GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.
Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.
Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.