I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Som koncept er den Digitale Tvilling kun 6-7 år gammel og bruges af bl.a. IBM i en Internet-of-Things-kontekst til at beskrive en virtuel repræsentation af noget fysisk, lige fra en flymotor til en bygning.
I vores e-handelskontekst drejer det sig simpelthen om, at forbrugeren skal kunne finde en digital udgave af jeres produkt, når de søger efter det på internettet. Det er enormt vigtigt, fordi forbrugeren ved nethandel ikke først kan få produktet i hånden, mærke den flotte emballage og læse alle informationerne på den.
Men hvordan sikrer du, at dit produkts digitale tvilling nu også er en god tvilling, der repræsenterer dit produkt på bedste vis?
Hollywood har jo lært os, at onde tvillinger altid er ude efter at skade deres egen, gode tvilling. Hvilket kan oversættes til: Jeres brand.
I har med garanti de mest geniale produkter i verden, men som e-handler nytter det ingenting, hvis den digitale tvilling ikke viser dette.
Fejlagtig eller manglende information i en webshop kan let afholde forbrugeren fra at købe – eller leder til køb foretaget i blinde og dermed potentielle ærgerlige returscenarier.
Hvis I forhandler egne produkter gennem jeres egen webshop, kan I selv styre ”opdragelsen” af jeres digitale tvilling, for I er selv herre over hvilke stamdata, I gør tilgængelige: Billeder, størrelse, indhold, farve, ingredienser, anprisninger – you name it.
Benytter I jer derimod af andre som forhandlerled (fx markedspladser), så er opgaven mere kompleks, for de har i det store hele ofte ret til at sælge dem videre, som de vil. Her bliver I altså afhængige af andres ”opdragelse” af jeres brands digitale tvilling. Og hvis de ikke har modtaget al den info, de ønsker, risikerer I, at de selv fylder på. Ikke en optimal løsning, vel?
Et vigtigt spørgsmål at stille dig selv er, om du tror, fremtiden tilhører den selvstændige webshop? I Tyskland har Amazon og eBay tilsammen 66% af al e-handel, og tager vi til Kina, er andelen endnu større – her hedder markedspladserne blot fx AliExpress, Taobao, JD.com, og TMall. I dag siger statistikken, at kun 10% af danske virksomheder har erfaring med salg via globale markedspladser.
Om jeres produkter havner på markedspladser eller ej, så anbefaler vi, at I overvejer, hvordan I hjælper jeres B2B-kunder med bedst muligt at formidle de rigtige informationer videre til forbrugerne. Og vi mener naturligvis, at løsningen er standardiseret udveksling af stamdata, baseret på unik identifikation af jeres geniale produkter.
GS1 Denmark rådgiver gratis sine medlemmer om, hvordan de kan optimere deres handel og logistik – også i et e-handelsperspektiv. Blandt andre Salling Group, Coop, Dagrofa, Reitan, Amazon, eBay og Alibaba bruger GS1-standarder. Kontakt os og find ud af, om vi ikke også er relevante for dig?
GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.
Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.
GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.
GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.
GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.
Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.
GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.
Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.
GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.
GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.
GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.
Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.
Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.