- Det skal være naturlige kvindekroppe, der trækker i vores bæredygtige tøj
- Det skal være naturlige kvindekroppe, der trækker i vores bæredygtige tøj

- Det skal være naturlige kvindekroppe, der trækker i vores bæredygtige tøj

May 24, 2024

Af Casper Hindse // Foto: Copenhagen Cartel - Lasse Jacobsen

Logistik logo lyseblå cirkel med grafik af lastbilHealthcare logo himmelblå cirkel med grafik af hjertepulsDetail logo grøn cirkel med grafik af indkøbsvognImage ikon - en lyselilla cirkel med en illustration af et kamera i midtenTrade Sync ikon - en lyserød cirkel med en illustration af tre cirkler ovenpå hinanden i en cylinderExact ikon - en solgul cirkel med en illustration af et forstørrelsesglasGLN ikon - en orange cirkel med en illustration af et lokationssymbolGTIN ikon - en grøn cirkel med en illustration af fem lodrette streger som en stregkodeTransact ikon - en lyseblå cirkel med en illustration af et stykke papir med tekst og en stjerne på
|
Ikon for læsetid - en mørkeblå cirkel med fire horisontale streger der indikerer tekst
Lytte ikon for podcast - en mørkeblå cirkel med grafik af et par høretelefoner
12
 min

Iværksætter Katrine Lee Larsen har på få år skabt en bæredygtig succes. Hun omdanner fiskenet til badetøj - og udvider konstant konceptet.

{(podcast)}

Copenhagen Cartel er gået fra et lille passionsprojekt til en virksomhed, der er på vej ud i verden. Og det på trods af at mange rynkede på næsen af ideen for få år siden.

Stranden var fyldt med plastik. Det ikke bare overra­skede, men choke­rede Katrine Lee Larsen. Dagen for­inden havde hun og en gruppefrivillige brugt hele efter­middagen på at få Balis strande til at ligne rejsekatalogerne. Ka­trine Lee Larsen var rejst til ferie­øen efter at have færdiggjort sin cand.merc. i København. Nu ville hun surfe og opleve det tilbage­lænede liv på den anden side af jordkloden. Men oceaner af pla­stik skyller op på Balis strande. Dag efter dag. Da Katrine Lee Larsen er den type menneske, der tager affære, gik hun i gang med at rydde op. Men næste dag var plastikken altså tilbage. Og sådan blev det ved, hvilket var frustre­rende for den surf-glade dansker. At denne frustration skulle danne grobund for en iværksættersuc­ces, anede hun imidlertid ikke på det tidspunkt.

Hvordan forholder Katrine Lee Larsen sig til at udvide til udlandet? Eller at holde styr på en bæredygtig forsyningskæde? Brug ét minut på at se svaret.

– Det var drømmen om at komme ud i verden og surfe, der sendte mig til Bali i 2016, men drømmen viste sig at være fyldt med plastik, siger den i dag 35-årige iværksætter og lader sit hæse grin høre i Copenhagen Car­tels store lyse lokaler i det indre København.
Siden hun blev lands­kendt i DR-programmet ’Løvens hule’ i begyndelsen af 2021, er det gået stærkt. Copenhagen Cartel producerer tøj af plastik fra ver­denshavene, og der er salg i det bæredygtige initiativ:

– Da jeg rejste til Bali, var det med en enkeltbillet i den ene hånd og en to-go-kaffe i den anden. Jeg skænkede helt ærligt ikke klima­forandringer og plastik en tanke, men jeg blev dybt påvirket af plastikkens hærgen.

{(blockquote-wide)}

Plastikpose på kroppen

På Bali gik Katrine Lee Larsen stort set kun i badetøj. Enhver kvinde, der er steget op af vandet på en badeferie, ved, at det første, hæn­derne per automatik gør, er lige at sørge for, at alt sidder rigtigt rundtom på kroppen.

– Ideen til Copenhagen Cartel kom, da jeg selv manglede bade ­tøj med en ordentlig pasform. Fi­brene i det meste badetøj bliver hurtigt slappe, så jeg undersøgte muligheden for at lave badetøj med stærkere fibre, der sad bedre.

Jeg så en mulighed i at kombi­nere mit eget behov med et klima­venligt initiativ, siger Katrine Lee Larsen, der i dag køber fibrene fra regenererede fiskenet, som i Portugal bliver spundet, så de kan bruges til produktion af tøj.

– Når jeg i begyndelsen fortalte om ideen, syntes folk, at det lød både velmenende og godt, men de kunne ikke forstå, hvorfor man skulle have et fiskenet eller en pla­stikpose på, siger hun og smiler lidt over det med plastikposen,
inden hun forklarer, at der nu ikke var så meget at grine af i det før­ste stykke tid:

– I 2017 sagde de fleste, at det var umuligt at sælge badetøj i Danmark. Især badetøj fremstillet af fiskenet. Men jeg er nok sådan én, der tænker, at så skal jeg vise dem. I de senere år har jeg arbejdet i døgndrift for at overbevise alle om, at fibrene fra fiskenettene er brugbare, og at tøjet sidder godt. Jeg er ikke uddannet inden for tekstil, men min kommunikation er til gengæld klar og tydelig. Faktisk tror jeg, at det er en fordel, at jeg ikke har arbejdet med tøj før, for jeg stillede hurtigt spørgsmål ved måden, man gjorde tingene på.

Katrine Lee arbejder hårdt alle ugens dage på sit passionsprojekt, både hjemme og i butikken i København (Foto: Lasse Jacobsen).

Bikinier frem for lejlighed

Samtidig blev hun ved med at ud­vikle sit mærke. Det gør hun sta­dig. For hvis folk er skeptiske, må man give dem syn for succesen. Katrine Lee Larsen rakte ud til for­skere fra Teknologisk Institut for at forstå helt ned i materien, hvad det er, bæredygtigt tøj skal kunne. Hvis hun var godt forberedt, ville det lykkes, lød hendes mantra.

– Jeg besluttede mig for at være modig. Den modstand og skepsis, jeg mødte, motiverede mig bare endnu mere, men det var passio­nen for at gøre noget godt, der var grundlaget. Copenhagen Cartel er et passionsprojekt. Jeg købte de første 500 bikinier for de penge, jeg havde sparet op til en lejlighed, og herfra flippede folk heldigvis helt ud. Tre dage efter lanceringen i 2019 kontaktede Copenhagen Fashion Week mig. Min bæredyg­tighed passede godt ind i det nye modebillede. Egentlig synes jeg ikke, mode er så interessant, men jeg synes, at det, der ligger bag tø­jet, er virkelig, virkelig spændende.

Derfor udvider hun også hele tiden sortimentet. I dag kan man ud over bæredygtigt badetøj også købe solbriller, trænings- og joggingtøj hos Copenhagen Car­tel. Alt er udviklet med en idé om, at hvis man virkelig går til den, er det muligt at trække resten af verden med sig.

– Jeg kan godt lide at udfordre forestillingen om, at verdener på én bestemt måde. Det er det, vi forsøger at gøre med Copenhagen Cartel, siger hun.

Christian Arnstedt fra DR's "Løvens hule" forstod Katrines mission og valgte at investere i Copenhagen (Foto: Copenhagen Cartel).

Har rykket grænserne

Derfor står Katrine Lee Larsen hel­ler aldrig stille. Hunarbejder alle ugens dage og kommer sjældent hjem, før det er blevet mørkt. Uan­set om det er sommer eller vin­ter. Det har blandt andet ført til en kommende kollektion, hvor bom­uld er blevet gentænkt.

– Vi har lige udviklet en ny me­tervare, der inkorporerer tang i T-shirts. Det kræver nemlig virkelig meget vand at producere bom­uldstøj. Faktisk går der 2.700 liter vand på én enkelt bomulds-T-shirt, og eftersom vand bliver en større mangelvare i verden i dag, følte jeg, at vi måtte gøre no­get. Verden må jo ikke ende med at tørre ud, siger hun, mens øj­nene lyner:

– Vi er som samfund blevet af­hængige af bomuld, men vi må og skal finde et alternativ. Derfor har vi i Copenhagen Cartel skabt en T-shirt, en hoodie og en sweatshirt, der er 30 procent tang. Målet er, at tangen kommer til at fylde mere og mere. Tang behøver nem­lig slet ikke vand. Det er faktisk en magisk fiber, der kan bruges i alt fra mad til hudplejeprodukter – og altså nu også i tøj.

Begejstringen i iværksætterens stemme fortæller, at hun stadig ser sin virksomhed som rendyr­ket passion. Men hun er nu også glad for, at der sommetider er lidt hjælp at hente:

– Jeg kører rigtig meget af Copenhagen Cartel selv, og jeg har i de senere år fået et andet forhold til tid. Forleden spurgte jeg min kære­ste, om han troede, at der skete lige så meget for andre på en dag, som der sker for mig. Han rystede på hovedet, men for mig er det jo nor­malt. Jeg har rykket grænserne for, hvornår noget bliver for meget, og derfor bliver jeg også glad, når der er gode forhold for iværksættere. Stregkoder er med til at kunne cer­tificere os hurtigere hos forhand­lere i hele verden, og det er en stor hjælp at være handels- og værdire­gistreret korrekt.

{(doubleimage)}

Den bæredygtige kvindekrop

Det er også ude i verden, at hendes næste mål ligger. Efter at have væ­ret hjemme fra Bali i fire år er det nu ikke hendes egen udlængsel, der presser sig på længere. Det er derimod visionerne om en lidt bedre verden, som skal derud, hvor Co­penhagen Cartel virkelig hører til.

– Som iværksætter møder du nye ting hver dag. Jeg havde ek­sempelvis aldrig arbejdet med stregkoder før, og pludselig skulle jeg finde ud af, hvordan det funge­rede. Der havner altid noget nyt på mit bord, og derfor skal man også have helt klare mål. Vores strategi lige nu er at åbne nye butikker, og så vil vi gerne uden for Danmarks grænser. 2022 bliver året, hvor vi skal vise os frem i verden. Både med fysiske butikker og online, si­ger hun og fastslår, at man derfor må løbe i takt, men også holde fast i sig selv:

– På vores kontor skal vi vise fø­lelser. Det er styrken ved at møde mennesker: At man ved, hvor­dan de har det. Derfor har vi også snart en surf-tur til Marokko med 30 kvinder fra vores kundegruppe. Vi skal kende hinanden, og det er en del af passionen, at der sker noget nyt hele tiden.

Der er masser af bæredygtig beklædning at vælge imellem i butikken i København (Foto: Lasse Jacobsen).

Det seneste nye er, at Copenha­gen Cartel lige har indgået aftale med sportsressortet Club La Santa på den kanariske ferieø Lanzarote. Matchet er godt, fordi Copenha­gen Cartel skal være brugbart og bæredygtigt. Fremtiden bør på flere fronter handle om bæredygtighed og naturlighed, mener Katrine Lee Larsen:

– Det skal være naturlige kvindekroppe, der trækker i vores bæredygtige tøj. Da jeg i begyndelsen ingen penge havde, bad jeg mine veninder om at stille sig frem i tøjet. Ligesom jeg selv gjorde. Badetøjsreklamer er ofte demotiverende, fordi alt er retoucheret, og derfor lavede vi en kampagne med mere almindelige – men smukke – kvindekroppe. Vi har udelukkende fået glade henvendelser fra kvinder, der pludselig kan se sig selv. Copenhagen Cartel er et resultat af den verden, vi lever i, og den skal fremtidssikres. Både klimamæssigt og mentalt. Vi er inspireret af virkeligheden.

GS1 services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

Nyeste GS1 Stories