Det behøver ikke at være besværligt at pushe sine produkter ud på de digitale markedspladser, men det er alfa og omega, at man har fokus på korrekt mærkning af sine produkter og i sidste ende brugeroplevelsen.
Markedspladserne ønsker konstant at forbedre brugeroplevelsen for forbrugerne, som igen forventer nemt at kunne finde og sammenligne produkter, når de handler online. Og med vores GTIN's kommer du godt fra start. Hvis du ikke ved hvad et GTIN er, kender du det måske bedre som varenummeret der er i bunden af stregkoden.
Grundlæggende gør den unikke GTIN-identifikation, at både markedspladerne og kunderne kan finde præcis det produkt, de leder efter. Der kan med andre ord let skelnes mellem forskellige varianter af et produkt, fx hårtørreren på 2200 Watt og den på 1800 Watt, eller skjorten i str. 42 i sort eller mørkeblå.
Generelt belønner markedspladserne leverandører der bruger GTIN med større eksponering i varekataloger og bedre placering i søgeresultater, og nogle, eksempelvis Amazon, har et decideret krav om brug af GS1-stregkoder.
På søgemaskiner som fx Google og Bing, øges eksponeringen automatisk, hvis man opretter sine produkter med GTIN. Google angiver, at konverteringsraten hos sælgere der har føjet korrekte GTIN-værdier til deres produktdata stiger markant. Den afgørende faktor er, at shopperne via søgemaskinerne præsenteres for præcis dét produkt, de har interesse for, og med et produkt-GTIN sammenlignes samme produkt fra flere forhandler automatisk på annoncebasis. På den måde øges kundens oplevelse af at modtage relevante tilbud.
Det er således risikabelt at udstyre sine produkter med ”lånte fjer”, dvs. GTIN-varenumre taget fra andre produkter. Det giver nemlig misforståelser og fejlagtige informationer til kunden – og en potentielt nedadgående salgskurve for shopejerne.
Konceptet ’digital tvilling’ bruges af blandt andre IBM i en Internet-of-Things-kontekst til at beskrive en virtuel repræsentation af noget fysisk, lige fra en flymotor til en bygning.
I e-handelskontekst skal forbrugeren kunne finde en identisk digital udgave af et fysisk produkt. Det er enormt vigtigt, fordi forbrugeren ved nethandel ikke først kan mærke produktet eller læse på emballagen. Fejlagtig eller manglende information i en webshop kan let afholde forbrugeren fra at købe – eller lede til køb foretaget i blinde og dermed potentielle ærgerlige returscenarier.
Forhandler man sine produkter gennem egen webshop, er opdragelsen af den digitale tvilling nemmere at tilgå gennem billeder, størrelse, indhold, farve, ingredienser og anprisninger. Benytter man sig derimod af andre som forhandlerled som for eksempel online markedspladser, er opgaven mere kompleks. Her er man som afhængige af andres ”opdragelse” af den digitale tvilling. Og hvis de ikke har modtaget stamdata via et GTIN, kan tvillingerne pludselig syne som fra hver sin familie.
Et vigtigt spørgsmål at stille sig selv er, om man tror, fremtiden tilhører den selvstændige webshop? Amazons svenske markedsandel er i 2020 opgjort til 3%, platformen har haft ti millioner besøgende hver eneste måned siden lanceringen- og har fra første dag har stillet 150 millioner produkter til rådighed.
Og der er al mulig grund til at tro på, at den positive udvikling kun vokser. Broderfolkets online forbrugeradfærd er meget lig den danske, og en ny rapport fra Epinion konkluderer, at hver fjerde svenske forbruger regner med at søge på Amazon.se næste gang, de skal handle på nettet. Og at halvdelen af dem, der har købt noget på Amazon, har gjort det på Amazon.se.
Om dit produkter havner på markedspladser eller ej, så er det afgørende, hvordan du hjælper dine B2B-kunder med bedst muligt at formidle de rigtige informationer videre til forbrugerne. Og her er en standardiseret udveksling af stamdata, baseret på unik identifikation af produkterne alt andet lige et nødvendigt udgangspunkt.
GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.
Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.
GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.
GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.
GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.
Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.
GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.
GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.
GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.
Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.
Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.