I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
GS1’s Global Trade Item Number (GTIN) standard danner grundlag for et stadig stigende antal processer i lokale, regionale og globale værdikæder til unik identifikation af salgsvarer. GTIN kendes bedst som ”stregkodenummeret” under EAN-13 stregkoden, men er også produktets ID i systemer som GS1Trade Sync til udveksling af vitale stamdata. GTIN er derfor en grundpille i GS1’s globale system af standarder, hvorfor korrekt tildeling af GTIN bør anses som værende et af de vigtigste skridt i korrekt implementering af GS1-standarder i din værdikæde.
I GS1 General Specifications, Release 2023, defineres ”GTIN allocator” som værende ansvarlig for tildeling af GTIN under afsnit 4.2 GTIN rules. For mærkevarer identificeres GTIN allocator som værende mærkevareejeren (Brand Owner), da denne ejer specifikationerne og mærket til produktet og derved bringer GTIN tildeling til verden. Ydermere specificeres det i afsnit 4.2.3.2 Unique scenarios, at i tilfælde af private label produktion (Customer specific items), er kunden som bestiller private label-varen ansvarlig for tildeling af GTIN og har derved rollen som GTIN allocator.
Som producent af en eller flere kunders private label varer, bør du først sikre dig, at du ikke tildeler GTIN’s til produkter, som af en kunde bestilles som private label. På www.gs1.dk kan du under ”Mit GS1” få adgang til de/det GS1-virksomhedspræfiks, som din virksomhed har fået tildelt af GS1 Denmark.
Opdager du, at du har brugt dit eget præfiks til tildeling af GTIN’s på en kundes private label produkter, bør du først kontakte kunden og advisere om, at dette er i strid med GS1-standarderne. Herefter bør du fra kunden indhente nyt GTIN for produktet/produkterne, samt aftale en proces for overgangen til mærkning med det nye GTIN fra kundens GS1-virksomhedspræfiks. Processen kan med stor sandsynlighed involvere en overgangsperiode, hvor samme produkt vil eksistere på lagre og butik under to forskellige GTIN's (dit og kundens). Derfor er det særligt vigtigt, at du koordinerer med din private label kunde, så denne kan opsætte deres IT-systemer korrekt for at kunne håndtere overgangen.
Som kunde og ejer af private label produkter, bør du sikre dig, at du har tildelt din producent de korrekte GTIN’s til dine produkter, udtaget af din virksomheds GS1-virksomhedspræfiks. På www.gs1.dk kan du under ”Mit GS1” få adgang til de/det GS1-virksomhedspræfiks, som din virksomhed har fået tildelt af GS1 Denmark.
Har du ikke et GS1-virksomhedspræfiks kan du her rekvirere et, ud fra din virksomheds behov. Opdager du, at dine private label produkter er mærket med et GTIN, som du ikke ejer, bør du først rette henvendelse til producenten og advisere denne om, at dette er i strid med GS1-standarderne. Herefter bør du udtrække et GTIN fra dit GS1-virksomhedspræfiks til hver af dine private label produkter og oplyse producenten om, hvordan disse skal allokeres. Hertil bør du aftale med din producent, hvornår skæringsdato for mærkning med de nye GTIN finder sted.
Processen kan med stor sandsynlighed involvere en overgangsperiode, hvor samme produkt vil eksistere på lagre og butikker under to forskellige GTIN (både hos dig og din producent). Derfor er det vigtigt, at du inddrager både producent og din egen organisation for at sikre, at jeres IT-systemer er korrekt opsat og kan håndtere overgangen.
Kilde: GS1 General Specifications
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.